اخبار گردشگری

عملیات مرمت بزرگترین آب انبار خراسان شمالی در اسفراین آغاز شد

محمد محمدی سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پس از اتمام خاکبرداری ورودی این آب انبار تاریخی که از اواخر مرداد ماه آغاز شده بود هفته جاری کار مرمت فضای داخلی این اثر تاریخی با مشارکت شهرداری شهر صفی آباد، و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آغاز شد.
وی بابیان اینکه مصالح مرمت این آب انیار توسط شهرداری شهر صفی آباد تهیه شده است افزود: ۱۰هزار آجر سنتی برای استفاده در مرمت این بنای تامین شده است.
محمدی گفت: پیش بینی می شود مرمت این اثر تاریخی تا یک ماه آینده به سرانجام برسد .
رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اسفراین گفت: قدمت این آب انبار تاریخی را مربوط به دوره افشاریه تا قاجاریه ذکر کرد و افزود: این بنای تاریخی یکی از زیرساخت های گردشگری شهر صفی آباد است که پس از مرمت و احیا به عنوان کاربری فرهنگی و گردشگری مورد استفاده قرار می گیرد .
محمدی گفت: آب انبار تاریخی شهر صفی آباد در سال ۱۱۴۰تا ۱۱۴۵هجری شمسی توسط صفی خان بغایری از سرداران نادرشاه برای استفاده مردم بنا شد که در دوره های بعد در سال ۱۳۴۴ توسط حاج عبدالله گرایلی تعمیر ومرمت شد.
این آب انبار پس از لوله کشی آب به این منطقه ازکاربری افتاد و متروکه شد .
وی افزود : این بنا در ابعاد ۸در ۳۰متر و ارتفاع مخزن ۸٫۵۰ متر ساخته شده که از لحاظ حجم مخزن بزرگترین آب انبار خراسان شمالی است.
محمدی گفت: این بنای تاریخی در سال ۸۶ به شماره ۱۹۹۸۵در فهرست آثار تاریخی کشور ثبت شده است.
شهر صفی آباد در ۶۰ کیلومتری شرق شهرستان اسفراین واقع است.
۷۱۸۹/ ۶۰۴۲ خبرنگار: بتول صارمی** انتشار: سیدحسین قدسی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مرمت بزرگترین اب انبار


خراسان شمالی