اخبار گردشگری

اقتصاد فیروزه ای مبتنی بر ثروت فرهنگی در کشور مورد توجه قرار گیرد

اقتصاد سبز یکی از راهکارهای دست یابی به توسعه پایدار منهای خطرات زیست محیطی است که اولین بار در سال ۲۰۰۸ از سوی سازمان ملل متحد مطرح شد.
از نظر برنامه محیط‌ زیست سازمان ملل متحد، اقتصاد سبز می‌تواند به عنوان اقتصادی که منجر به بهبود سلامت انسان‌ها و افزایش برابری اجتماعی در عین کاهش مخاطرات محیط‌ زیستی و تنگناهای اکولوژیکی می‌شود، تعریف شود.
اقتصاد فیروزه ای به نوعی از اقتصاد اطلاق می شود که علاوه بر محیط زیست به میراث های فرهنگی پایدار بشری نیز توجه می کند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، علیرضا حسن زاده روز دوشنبه در همایش ملی فرهنگ صلح و تنوع فرهنگی در تالار اجتماعات پژوهشگاه میراث فرهنگی اظهار کرد: کمرنگ شدن زیست آیین ما از حافظه فرهنگی و تاریخمان به دلیل توجه مطلق به نوسازی و مدرنیته، بی نگاه به پیشینه سرزمینی برای ما مخاطراتی به همراه داشته است و به همین دلیل در برابر خشکسالی و زلزله دچار ضعف و هراس می شویم.
وی افزود: چه با نگاه جوهری و ذاتی و چه با نگاه کاربردی می شود گفت که میراث طبیعی و میراث فرهنگی ما هر دو جان سرشارشان را مدیون تنوع فرهنگی هستند.
حسن زاده ادامه داد: تنوع فرهنگی، ما را به وحدت اقوام می رساند که یک سرمایه عظیم اجتماعی است و احترام به محیط زیستمان را می آموزد.
وی تاکید کرد: در جهان پر جدال امروز متاسفانه بازگشت و ارتجاع به نژاد پرستی وجود دارد نظیر آنچه در میانمار می بینیم بنابراین باید به تجارب ملت ها درباره صلح توجه کرد.
رئیس پژوهشکده مردم شناسی اضافه کرد: در ادبیات عرفانی ایران مهم ترین چشم اندازهای فرهنگی صلح را در آثار حافظ ، سعدی و مولانا می بینیم و در منابع ارزشمند پیش از اسلام و پس از اسلام نیز توصیه به صلح، به عنوان یک رکن مطرح است.
وی تصریح کرد: اخلاق زیست محیطی در کتاب ارزشمند زرتشت و منشور کوروش که با منع نسل کشی، شکیبایی فرهنگی را به ما می آموزد و با گفتمان صلح با جامعه سخن می گوید و پس از اسلام، رفتار و گفتار پیامبر خاتم (ص) و امامان معصوم (ع) حقیقت صلح را به ما نمایان می کند.
همایش ملی فرهنگ صلح و تنوع فرهنگی امروز، چهارم دی ماه با حضور جمعی از مسئولان، محققان و کارشناسان از سازمان میراث فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درحال برگزاری است.
برگزاری نشست های ۵ کارگروه تخصصی در زمینه صلح و تنوع فرهنگی و رونمایی از کتاب مجموعه مقالات همایش و تجلیل از عکاسان برتر در برنامه این همایش پیش بینی شده است.
فراهنگ **۱۰۸۵** ۳۰۷۹**۱۰۵۵
خبرنگار : علی اسدی**انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مردم شناسی


اقتصاد فیروزه ای