اخبار گردشگری

آغاز آخرین مرحله مرمت ایوان عالی قاپو

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی پایگاه های ثبت جهانی استان اصفهان ، فریدون اله یاری گفت: پیش از این استحکام بخشی کف ایوان عالی قاپو با مرمت کف فرش قدیمی و با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال انجام شده بود و در این مرحله کف فرش ایوان نیز در متراژ ۴۵۰ متر مربع و با آجر فرش هایی در اندازه ۲۶در ۲۶ متر مربع وطبق اندازه های آجر فرش های قدیمی انجام می شود.
مدیر پایگاه ثبت جهانی میدان امام اصفهان نیز گفت: مرمت کف فرش ایوان عالی قاپو در چند مرحله و با مرمت کف فرش قدیمی ، استحکام بخشی و در نهایت اجرای آجر فرش صورت می گیرد.
فریبا خطابخش با اشاره به اینکه پیش از این تخلیه خاک های اضافی ، پوکه ریزی و پلاستر صورت گرفته بود، افزود: تقویت تیرهای قدیمی زیر ستون ها به وسیله تیرآهن ناودانی و پیچ و نیز مهره کردن جهت ایجاد کلاف های مقاوم نیز اجرا شده است.
وی با اشاره به اینکه ایوان عالی قاپو دارای ۱۸ ستون است که در چند سال گذشته مرمت و استحکام بخشی بر روی آن انجام شده است افزود:نور پردازی ایوان با هزینه ای بالغ بر ۱۰۰ میلیون ریال صورت گرفته است و برای اجرای کف فرش ، تنظیم کردن جای چراغ های نورپردازی و سپس اجرای کف فرش در برنامه عملیاتی ایوان است.
کاخ عالی قاپو بنایی به جای مانده از دوران استیلای صفویان بر ایران است که در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف الله واقع شده است .
ارتفاع عالی قاپو ۴۸ متر و متشمل بر۶ طبقه است که با راه پله های مارپیچ می توان به آنها رسید.
این بنای تاریخی ۱۵ دی ۱۳۱۰به شماره ۱۰۴ به ثبت ملی رسید. این عمارت که در مجموعه میدان امام قرار دارد به همراه مجموعه میدان امام در اردیبهشت ۱۳۵۸ به شماره ۱۱۵ به ‌عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.
د/۷۱۴۱** خبرنگار زهراباغبان – انتشار دهنده : عمادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


عالی قاپو


اصفهان