اخبار گردشگری

فعالان گردشگری و صنایع دستی کردستان ۸۹۶ میلیارد ریال تسهیلات دریافت می کنند

اسماعیل مریوانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال سقفی برای پرداخت تسهیلات صنایع دستی و گردشگری کردستان در نظر گرفته نشده است.
به گفته وی، این میزان تسهیلات در ۲ بخش صنایع دستی و گردشگری پرداخت می شود که گردشگری از اعتبارات معرفی شده به بانک ها سهم ۴۸۰ میلیارد ریالی دارد.
وی افزود: تاکنون طرح های اشتغالزایی حوزه گردشگری استان ۲۰ مصوبه دریافت کرده اند و متقاضیان آنها که ۴۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های خود نیاز دارند برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل استان معرفی شده اند.
مریوانی تاکید کرد: با اجرای این طرح ها ۶۱۲ شغل جدید در حوزه گردشگری استان از جمله ساخت هتل، آژانس های مسافری و خانه های بوم گردی ایجاد می شود.
معاون توسعه مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان ادامه داد: در بخش صنایع دستی نیز ۴۹ طرح با ۴۱۶ میلیارد ریال اعتبار مورد نظر به بانک های عامل جهت اخذ تسهیلات معرفی شده اند.
مریوانی میزان اشتغال زایی این حوزه را ۲۸۳ نفر اعلام کرد و گفت: این تسهیلات در رشته های مختلف صنایع دستی کردستان از جلمه کلاش بافی، نازک کاری، گلیم و جاجیم به متقاضیان پرداخت می شود.
به گفته وی، محل پرداخت تسهیلات از طرح اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی است که سعی می شود تا پایان سال تعداد مصوبات در این حوزه افزایش یابد بطوریکه هم اکنون ۳۸ طرح با ۵۳۰ میلیارد ریال اعتبار و ظرفیت اشتغال ۷۱۷ نفر در انتظار تصویب کارگروه استانی است.
به گزارش ایرنا، هم اکنون هنرمندان صنایع دستی کردستان در ۴۵ رشته مشغول فعالیت هستند که ۱۸ مورد از این تعداد از جمله سبد بافی، گلیم بافی، البسه محلی (کُردی دوزی)، کلاش بافی و شالبافی از جمله ۱۸ رشته های فعال صنایع دستی مختص استان است.
۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی استان در سامانه معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارای شناسه فعالیت هستند و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری احتمال می دهد بیش از ۴۰ هزار نفر از هنرمند صنایع دستی در کردستان فعال باشد.
استان کردستان دارای یک هزار و ۵۱۹ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون ۸۲۸ مور از این تعداد شامل ۷۶۳ اثر، هشت مورد میراث طبیعی، ۴۹ مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.
استان کردستان با بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت در غرب کشور واقع شده و دارای ۱۰ شهرستان است.
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
۳۰۳۴/۹۱۰۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


تسهیلات


گردشگری