اخبار گردشگری

استان مرکزی در راه اندازی بازارچه های صنایع دستی رتبه نخست کشور را دارد

سید محمد حسینی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: تاکنون چهار بازارچه صنایع دستی در اراک، ساوه و دلیجان راه اندازی شده و چهار بازارچه دیگر نیز آماده بهره برداری است.
وی اظهارکرد: ۲ بازارچه صنایع دستی آماده بهره برداری استان در خمین و شهر قورچی است که به زودی با ۲۰ غرفه افتتاح می شود.
حسینی ادامه داد: برای ساخت و راه اندازی بازارچه های مذکور در خمین ۱۰ میلیارد ریال اعتبار سرمایه گذاری شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان مرکزی گفت: بازارچه‌های دائمی در شهرستان‌ها در راستای ایجاد بازار محلی و ملی راه اندازی می شود و به منظور حمایت از هنرمندان صنایع دستی در سراسر استان است.
حسینی گفت: در سال های اخیر ۸۶۹ نفر در استان مرکزی در بخش صنایع دستی مشغول به کار شدند و پنج کارگاه نیز راه اندازی شد که در هر کارگاه از ۴۰ تا ۵۰ نفر شاغل هستند.
وی ادامه داد: پنج متقاضی جدید نیز امسال درخواست ایجاد کارگاه صنایع دستی در زمینه های چوب، نساجی، میناکاری و چرم دوزی دادند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهارکرد: برای حمایت از هنرمندان، احیای صنایع دستی و اشتغالزایی در روستاها نخستین واحد تولیدی و نمایشگاهی صنایع دستی روستایی کشور در خمین راه اندازی می شود.
حسینی افزود: این نمایشگاه به همت یکی از هنرمندان صنایع دستی در روستای اسفنجه شهرستان خمین در وسعت ۳۲۰ متر مربع راه اندازی و در دهه مبارک فجر امسال به بهره برداری می رسد.
وی ادامه داد: در این نمایشگاه یک واحد کارگاه تولیدی آثار چوبی، انبار و فضای نمایشگاهی و فروشگاهی به صورت دائمی دیده شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: قرار گرفتن روستای اسفنجه در یکی از مسیر های گردشگری روستایی بخش کمره شهرستان خمین و نزدیکی به دستکند های تاریخی ،امامزاده روستای تهیق و سراب روستای خان آباد باعث شد این روستا برای راه اندازی این نمایشگاه انتخاب شود.
حسینی ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه تاثیر به سزایی در بازاریابی و فروش آثار هنرمندان می گذارد و مهمترین مشکل هنرمندان صنایع دستی این منطقه در بخش فروش آثار را حل می کند.
وی گفت: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل بالای زادگاه امام راحل در زمینه گردشگری، راه اندازی این نمایشگاه صنایع دستی دائمی می تواند باعث رونق اقتصادی این شهرستان شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی افزود: بسیاری از صنعتگران و کسانی که به این حرفه مشغول بودند فعالیتشان را به دلیل نبود تقاضا رها کردند و بیماری آنان به پدیده کهاجرت دامن زده است اما، ایجاد نمایشگاه و فروشگاه محصولات می تواند تضمینی در فروش محصولات تولیدی هنرمندان و پایداری شغلشان باشد.
حسینی افزود: با توجه به اینکه هر شهرستان از استعداد خاصی در حوزه صنایع دستی برخوردار است، احیای این صنایع و دیگر هنرهای منسوخ شده در دستور کار قرار گرفته است.
روستای اسفنجه از توابع بخش کمره شهرستان خمین در استان مرکزی ایران است که جمعیت آن ۲۰۸ نفر در قالب ۵۳ خانوار‌ است.
قالی بافی، گلیم بافی ساده و گل برجسته، جاجیم بافی، منبت و کنده کاری، معرق کاری، خراطی، پیکر تراشی، خاتم کاری، رو دوزی های سنتی، سفالگری، کتابت و نگارگری، قلم زنی روی مس و مینا کاری از مهمترین صنایع دستی خمین است.
ترخینه ، عسل و محصولات دامی و کشاورزی نیز از مهمترین سوغات خمین است.
۷۲۷۷/۶۰۱۳/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


بازارچه صنایع دستی


رتبه اول کشور