اخبار گردشگری

نمایشگاه آثار کمال الملک در نگارخانه سرای عامری های کاشان گشایش یافت

به گزارش خبرنگار ایرنا، آثار کمال الملک شامل ۵۰ تابلو (پرتره و مناظر طبیعی) در خانه تاریخی عامری ها از امشب تا هشتم دی ماه برای بازدید عموم به نمایش درمی آید.
معاون استاندار و فرماندار ویژه کاشان در این آئین گفت: پیشینه خاندان غفاری به دوران زندیه و اسلام برمی گردد و در شرایط امروز که به فضای مجازی گرایش وجود دارد، آگاهی‌بخشی از جمله در زمینه تاریخ و تمدن چنین خاندان های اثرگذاری راه جلوگیری از آثار منفی آن است.
حمیدرضا مومنیان افزود: تاریخ منطقه کاشان موجب مباهات است اما باید زمینه های خلق اثرهای هنری برای نسل جدید نیز فراهم شود و از این رو برنامه های مبتنی بر احساس یا تکراری، نباید مبنای فعالیت های فرهنگی قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه در چند سال گذشته به مفاخر کاشان توجه ویژه‌ای شده گفت: کنگره خاندان غفاری در تاریخ هنر ایران، سومین کنگره علمی ملی است که در شهر کاشان با هدف ایجاد غرور ملی و پیوست نسلی با ریشه‌های تمدنی از ۶ دی ماه به مدت ۲ روز برگزار خواهد شد.
‘محمد غفاری’ ملقب به کمال الملک، یکی از مشهورترین و پر نفوذترین شخصیت‌های تاریخ هنر معاصر ایران و نامی ترین فرد خاندان غفاری در کاشان است.
وی در خانواده‌ای هنرمند در روستای کله از توابع شهرستان کاشان به دنیا آمد و در زمان تحصیل رشته نقاشی در مدرسه دارالفنون به عنوان نقاش دربار از سوی ناصرالدین شاه قاجار استخدام شد.
کمال الملک در مدت حضورش در دربار ۱۷۰ تابلوی نقاشی خلق کرد که معروف‌ترین آنها «تالار آینه» است.
پس از مخالفت با خواسته های شاه در سال ۱۳۰۷، وی به حسین آباد نیشابور تبعید شد و پس از ۱۲ سال رنج و بیماری در سال ۱۳۱۹ دارفانی را ترک کرد و در کنار بارگاه عطار نیشابوری به خاک سپرده شد.
خبرنگار: یوسف صائب ** انتشار دهنده: محمد ملا حمزه زاده
۶۱۳۶/۸۱۲۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


نمایشگاه نقاشی


کمال الملک


کاشان