اخبار گردشگری

با بیل مکانیکی به جان تپه باستانی اشنویه افتادند

اسعد خضری شامگاه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اساس گزارش یگان حفاظت میراث فرهنگی این محوطه طی روزهای گذشته، در یک روز برفی و به دور از چشم اهالی مورد تعرض قرار گرفته است.
وی افزود: این حفاران غیرمجاز نسبت به خاکبرداری در دیواره بیرونی تپه به ابعاد ۶ در ۲۰۰ متر و ارتفاع پنج متر اقدام کرده اند اما نتوانسته اند به محوطه اصلی تپه وارد شوند.
وی افزود: این افراد برای رسیدن به دیواره، راهی بطول ۵۰ متر ایجاد کرده اند که موجب تخریب قسمتی از ضلع شمالی این تپه شده است.
به گفته فرماندار اشنویه پرونده قضایی مربوط به این حفاری غیرمجاز با دستور قاطع دادستان توسط عوامل انتظامی و با هماهنگی دستگاه های نظارتی در حال پیگیری بوده و سرنخ هایی نیز به دست آمده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه قلاتگاه از مهمترین محوطه های تاریخی منطقه است، گفت: تعیین قدمت این اثر نیازمند فعالیت های باستان شناسی بوده اما حدس و گمان هایی در مورد آن وجود دارد که گویای قدمت دیرینه آن است.
جلیل جباری افزود: تعیین حریم و عرصه این تپه باستانی از سال های گذشته در دستور کار قرار گرفته اما به دلیل کمبود منابع مالی عملیات آن هنوز آغاز نشده است.
به گزارش ایرنا، تپه باستانی قلاتگاه در هشت کیلومتری جاده اشنویه به نقده و در نزدیکی روستای چشمه گل این شهرستان واقع است؛ این مکان تاریخی با شماره ۸۱۱ در سال ۱۳۴۴ شمسی در فهرست آثار تاریخی کشور ثبت شده است.
شهرستان اشنویه از شهرهای جنوبی آذربایجان غربی است که بیش از ۷۴ هزار نفر جمعیت دارد.
۹۸۷۰/۳۰۹۳/۳۰۷۲
** خبرنگار: سارا معروفی ** انتشار: علیرضا فولادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


حفاری غیرمجاز


تپه باستانی قلاتگاه


اشنویه