اخبار گردشگری

مراسم شعرخوانی شب یلدا و شاهنامه خوانی در دانشگاه استانبول برگزار شد

به گزارش روز شنبه ایرنا، پروفسور علی گوزل یوز رئیس رشته زبان فارسی دانشگاه استانبول در این مراسم با تشریح فلسفه شب یلدا در آداب و رسوم ایرانیان شعر مشهور ‘یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور’ از حافظ شیرازی را قرائت کرد.
عبدالرضا راشد وابسته فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول نیز در سخنرانی خود شب یلدا را غلبه نور بر تاریکی خواند و فلسفه شب یلدا در میان مردم ایران را به عنوان شب وفا، محبت و صله ارحام عنوان کرد.
وی با قرائت اشعاری از حافظ و سعدی، شب یلدا از منظر ایرانیان را تولد دوباره خورشید برشمرد و افزود: هم نشینی دوستان و گردهمایی اعضای خانواده و قرائت اشعار بیانگر توجه نیاکان ما به کتابهای مفاخر ادبی و بهره گیری از آموزه های آنهاست.
در این مراسم چهار نفر از دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه استانبول ابتدا اشعاری به زبان فارسی و سپس ترجمه این اشعار را که خود به زبان ترکی استانبولی برگردانده بودند، قرائت کردند که مورد استقبال و تشویق حضار قرار گرفت.
پروفسور ایلبر اورتایلی مورخ و محقق مطرح ترکیه نیز در این مراسم طی سخنرانی به زبان فارسی، با تقدیر از دانشجویانی که با موفقیت و به شکل زیبابی اشعار شعرای ایرانی را قرائت کردند، گفت: شعرای دوران عثمانی با الهام از شعر فارسی، اشعار خود را پربار کردند.
وی از دانشجویان زبان فارسی دانشگاه های ترکیه خواست برای تکمیل و بهتر یاد گرفتن این زبان به ایران سفر کنند.
اورتایلی افزود: نثر نیز در زبان فارسی جایگاه مهمی دارد و تاریخ شناسی نیاز به دانستن هم نظم و هم نثر زبان فارسی دارد و دانشجویان برای یاد گرفتن نثر فارسی نیز باید تلاش کنند.
وی از استاد شهریار به عنوان مهمترین شاعری که در هر دو زبان ترکی و فارسی اشعاری در سطح عالی سروده است، نام برد.
پرفسور محمد نوردوغان از استادان دانشگاه استانبول نیز در این مراسم با قرائت نمونه هایی از اشعار کهن فارسی گفت: دوستی قدیمی و برادری ترکان و ایرانیان ایجاب می کند که مردم دو کشور به زبان و فرهنگ هم آشنایی داشته باشند و مناسبات خود را توسعه دهند.
وی افزود: برادری مردم ایران و ترکیه برای صلح جهانی بسیار مهم و ضروری است و می تواند توطئه های آمریکا در منطقه را خنثی کند.
مراسم شاهنامه خوانی بخش بعدی این مراسم بود که در جریان آن بخش هایی از شاهنامه توسط مرشد حسن بیگی به صورت نقالی اجرا شد و عباس صالحی نیز با نواختن نی، پرده ای از شاهنامه را برای حاضران اجرا کرد.
دکتر حسن زاده از استادان زبان فارسی دانشگاه استانبول نیز در این مراسم با قرائت شعری از حافظ شیرازی، شب یلدا را به عنوان پایان تاریکی ها دانست و اضافه کرد: نور و آتش به عنوان سمبل آگاهی و فهم در میان ایرانیان مطرح است و تاریکی و شب نیز به ظلم و بدی تشبیه می شود و از این منظر، شب یلدا را می توان شب بزرگداشت محبت، علم و فرهنگ ارزیابی کرد.
خاورم/۱۹۰۵**انتشار دهنده: حسن فاخری

انتهای پیام /*


فرهنگی


مناسبت ها


آیین شب یلدا


دانشگاه استانبول