اخبار گردشگری

پایگاه پژوهشی باستان شناسی مارلیک در گیلان ایجاد شد

رضا علیزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: رودبار با قدمتی هزاران سال یکی از مراکز عمده تاریخ فرهنگ بشری به شمار می آید و آثار بدست آمده از تپه مارلیک در جنوب شرقی این شهرستان، وجود تمدنی پیش از بسیاری از تمدن های قدیمی جهان را در این منطقه نشان می‌دهد.
وی بر لزوم گسترش فعالیت های پژوهشی در رودبار بعنوان قطب بزرگی از فرهنگ ، تمدن و گلچینی از اقوام مختلف در یک منطقه تاکید کرد و گفت: پژوهش مهمترین راه کشف و رفع مشکلات به شمار می آید؛ لذا با سرمایه گذاری در حوزه پژوهشگری و اشاعه فرهنگ پژوهش می توان در آبادانی استان گامی اثرگذار برداشت.
علیزاده به نقش پایگاه های پژوهشی در شناخت هرچه بیشتر تاریخ و مطالعه ادوار گذشته اشاره کرد و افزود: مردم این منطقه با توجه به ریشه های فرهنگی خود باید بار دیگر جایگاه تاریخی و تمدنی خود را بازیابند.
تپه مارلیک یک محوطه باستانی در کرانه شرقی سفیدرود و در درهٔ گوهر رود استان گیلان است؛ این تپه‌ بقایای به جای مانده از تمدن باستانی متعلق به دست کم سه تا سه هزار و ۵۰۰ سال پیش است و پژوهشگران گمان می برند که این تپه آرامگاه خصوصی فرمانروایان و شاهزادگان مردمان این تمدن بوده است.
گروهی از پژوهشگران نام مارلیک را برگرفته از واژگان گیلکی مار و لیک (سوراخ) می‌دانند و دلیل این نام گذاری را انبوه مارهایی که در گذشته در آن زندگی‌ می کردند، می‌دانند و گروهی دیگر مارلیک را برگرفته از نام قوم آمارد می شمارند، آنها مارلیک را ساخته شده از دو واژه مارد (اشاره به آماردها) و لیک (قوم) می‌دانند.
اگر این نظریه درست باشد این تمدن به مردم آمارد تعلق دارد و گروهی دیگر مارلیک در زبان سانسکریت را جایگاه مادرسالاران (یافت الهه های کوچک زن به نشان تقدس جایگاه مادر ) تعریف کرده اند.
شهرستان رودبار در جنوب استان گیلان واقع است.
خبرنگار : ضامن ** انتشاردهنده:کبیری
۱۸۸۱/۲۰۰۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


گیلان


تپه مارلیک


باستان شناسی