اخبار گردشگری

بلایی که آرایشگر خانم سر مشتری زیبا آورد

خانم آرایشگر که برای جلب مشتریان خود، تصاویر خصوصی یک مشتری جوانش را در فضای مجازی انتشار داده بود، خود را به دردسر انداخت.

چندی پیش خانمی جوان پا به دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم فضای مجازی گذاشت و با تکمیل یک شکایت نامه، از فرد یا افرادی که پس از انتشار تصاویر خصوصی او در فضای سایبری برای او مزاحمت ایجاد کرده بودند، شکایت کرد.شکایت و پرونده این خانم جوان با توجه به به اینکه پای آبروی او در میان بود، به دستور قاضی Judge مهدی حقدادی، جانشین سرپرست دادسرای ناحیه هفت مشهد، برای پیگیری های فوری به پلیس Police فتای خراسان رضوی ارسال شد.

شاکی که با مرجوعه قضایی به پلیس فتا مراجعه کرد در مواجهه با کارشناسان پلیس فتا اظهار کرد:مدتی قبل به یک آرایشگاه در یکی از مناطق مشهد رفتم تا روی سر و صورتم کار کند. پس از اینکه کارم تمام شد، خانم آرایشگر اجازه خواست تا از من عکس بگیرد و آن را برای مشتری هایش نمونه داشته باشد. از آنجا که مشتری هایش خانم بودند، این اجازه را به او دادم. اما روز بعد با مراجعه به کانال تلگرامی این آرایشگاه متوجه شدم که تصاویر سر و صورت من درون این کانال گذاشته شده است. بلافاصله با او تماس گرفتم و اعتراض کردم و حدود ٢۴ساعت بعد تصاویر من از روی این کانال برداشته شد.

این خانم جوان در ادامه گفت:مشکل از آنجایی شروع شد که یکی از دوستانم با من تماس گرفت و اعلام کرد که تصاویرم در یکی از کانال های تلگرامی قرار گرفته است. وقتی به آن کانال مراجعه کردم و تصاویرم را دیدم به مدیر این کانال پیام دادم و از او خواستم که تصاویرم را حذف کند، اما این فرد با فحاشی اعلام کرد که تصاویر را برنمی دارد.

کارشناسان پلیس فتا با جمع آوری سرنخ های موجود در فضای مجازی و بررسی اظهارات شاکی، توانستند دو شماره تلفنی را که ازطریق آن ها تصاویر بارگذاری شده بود شناسایی کنند و مالکان آن ها را به پلیس فتای خراسان رضوی فرابخوانند.

مالک یکی از سیم کارت ها که ازطریق آن، تصاویر شاکی در کانال ویژه کاشت تخصصی ناخن و مژه قرار گرفته بود، مرد جوانی بود. این مرد جوان اعلام کرد که حدود یک سال است این خط در اختیار همسرش قرار دارد. با احضار همسر این مرد او به اشتباهش در بارگذاری تصاویر این خانم اعتراف کرد و گفت:پس از شکایت تلفنی این خانم، من تصاویر را حذف کردم و دیگر نمی دانم چه کسی تصاویر او را در فضای مجازی منتشر کرده است.

پیگیری کارشناسان نشان داد که مالک خط بعدی خانمی میانسال است. این خانم میانسال اعلام کرد که پیام ها را دخترش در فضای مجازی منتشر کرده و او هیچ اطلاعی از این موضوع ندارد و بعدا متوجه این پیام ها شده است.

با احضار دختر این خانم، او با قبول اتهامش اعلام کرد:تصاویر را در یک کانال ناشناس دیدم و برای نمونه آن ها را در کانال خودم، که مخصوص کاشت مژه و ناخن است، گذاشتم. بعد فردی به من پیام داد که این تصاویر را حذف کنم اما من اشتباه کردم و این تصاویر را حذف نکردم، اما بعد از آن عکس هایش را از کانالم برداشتم تا اینکه چند روز بعد، از یک خط ناشناس پیام های تهدیدآمیزی برایم ارسال شد. از خط خودم با آن خط ناشناس تماس گرفتم ولی جواب نداد. چون نمی دانستم طرف مقابل خانم است یا آقا با تلفن همراه مادرم تماس گرفتم و متوجه شدم صاحب خط این خانم است.

ارسال پرونده به دادسرا

پس از پایان تحقیقات و تکمیل پرونده، متهمان و شاکی برای رسیدگی به پرونده شان به دادسرای ناحیه هفت مشهد، که مختص رسیدگی به جرئم فضای مجازی است، ارسال شد.

جانشین سرپرست دادسرای ناحیه هفت مشهد درباره رسیدگی به چنین پرونده هایی به خبرنگار ما گفت:اگر فردی تصویر فرد دیگری را بدون اجازه درفضای مجازی منتشر کند از نگاه قانون Law مجرم است.

قاضی مهدی حقدادی افزود:افراد فعال در کلینیک های پزشکی، آرایشگاه های زنامه و مردانه، باشگاه های پرورش اندام و آتلیه های عکاسی به هیچ عنوان حق ندارند از تصویر مراجعه کنندگان برای نمونه استفاده کنند و آن را در فضای مجازی منتشر کنند.

وی با هشدار به افرادی که از اعتماد مشتریانشان سوءاستفاده می کنند، بیان کرد:اگر فردی تصویر فرد دیگری را بدون اجازه در فضای مجازی (برای نمونه کار یا با هر انگیزه دیگری) قرار دهد، قانون گذار عمل وی را جرم Crime تلقی کرده و برای مرتکب تا دو سال حبس و جزای نقدی در نظر می گیرد.

حقدادی با بیان اینکه اگر فردی تصاویر مستهجنی از خود را در شبکه های اجتماعی منتشر کند نیز شامل این قانون می شود، از شهروندان خواست که حتما به کلنیک های زیبایی و پزشکی، آرایشگاه ها و مراکز مجاز مراجعه کنند، چراکه ممکن است با مراجعه به سایر مراکز هم پول و سلامتی شان را از دست بدهند و هم آبروی شان در فضای مجازی به خطر بیفتد.