اخبار گردشگری

برگزاری جشنواره قرمه در روستای بسک در آستانه یلدا

شهر بایگ یکی از چهار بخش شهرستان تربت حیدریه دارای هشت روستا شامل بسک، حصار، رود معجن، خورشبر، سرخ آباد، رزگ و فدیهه، هزار و ۱۰۵ خانوار و نزدیک به هفت هزار نفر جمعیت است که در ۲۰ کیلومتری غرب تربت حیدریه واقع است و روستای بسک نیز دارای ۳۸۰ نفر جمعیت است که در قالب ۱۱۶ خانوار در فاصله سه کیلومتری شهر بایگ قرار دارد.
آنهایی که در آنسوی آب های وطن زندگی می کنند، لازم است بدانند روستای بسک بنا به اظهار مسوولان محلی و البته بر اساس آمار دقیق، تنها روستای پاک خراسان رضوی است که تنها دودی که در آن قابل مشاهده است، دود تراکتور و همین ماشین دودی های ساخت وطن است که زیر پای اهالی فاصله شهر و روستا را می پیمایند.
در این روستا شما اگر پشت گوشتان را دیدید، قلیان و سیگار را هم خواهید دید.
اما ویژگی دوم روستا آن است که در این خطه مردان و زنانش به همان اصطلاح قلمبه سلمه ای که این روزها زیاد می شنویم یعنی ‘بنیان خانواده’ بسیار پایبند هستند.
ولی باور کنید حتی مسوولان قضایی هم تایید کرده اند اعتقاد راسخ به باورهای دینی و تربیت درست و اخلاقی موجب شده در این روستا آمار طلاق به صفر برسد، البته این را هم بگویم در این منطقه هیچ رد و نشانی از مردان ‘زز’ پیدا نمی شود.
حال شما در نظر بگیرید در این روستا مرد و زن و پیر و جوان، با چاشنی دوق و سلیقه، آنهم در یک شب بلند سال یعنی یلدا و البته با حضور معتمدان و ریش سفیدان محلی و در راس همه این بزرگواران امام جمعه محترم بایگ، کمر همت بسته اند و جشنواره ای از نوع عیان و اشرافی با عنوان جشنواره قرمه پزی و قرمه خوری برگزار کرده اند.
جای شما خالی یک دست اصحاب رسانه قلم و دوربین بود و دست دیگرشان قرمه چرب و چیله.
یک دست مسوولان تربت حیدریه قرمه و حلوا جوزی بود و دست دیگرشان تخمه و شیرینی های محلی
یک دست مهمانان کف وقرمه بود و دست دیگرشان دوربین موبایل و خلاصه امشب بازار عکس سلفی هم داغ داغ بود.
در گوشه ای کرسی پهن بود و آن مهمان هایی که از درد مفاصل رنج می بردند در صف منقل درمانی ایستاده بودند تا کمی از آلام روحی زندگی پر درد و دغدغه شهری دور شوند و درمان پدیرند.

در حاشیه این همه هیاهو و شادی، یکی از استادان پخت حلوا جوزی بایگ به نام سید رضا نیکزاد که مشغول تولید حلوا جوزی است، توجه من را به خودش جلب می کند.
می گوید: برای تولید این شیرینی باید شیره انگور را به مدت ۵ تا ۶ ساعت جوشاند و سپس آب جوشانده گیاه بیخ یا چوبک را با تعدادی سفیده تخم مرغ اضافه می کنیم و در نهایت مقداری مغز گردو یا پسته به این مایع غلیظ شده اضافه می کنیم و در قالب ریخته تا سرد شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه در پیوند با این جشنواره به خبرنگار ایرنا گفت: بعد از آنکه پرونده آیین ‘کف زنی’ شهر بایگ ۲۲ اسفند پارسال به شماره ۱۳۸۸ در فهرست میراث معنوی و آثار ناملموس ملی به ثبت رسید، بر آن شدیم تا پرونده غداهای بومی منطقه که البته قرمه هم جزیی از آن است را در نوبت ثبت ملی قرار بدهیم.
علی محمدی افزود: ثبت و معرفی چنین مراسم مادی و معنوی ضمن آنکه باعث اتحاد و همدلی مردم می شود، از نابودی و فراموش شدن آنها نیز جلوگیری می کند و بر غنای فرهنگی منطقه نیز می افزاید.
تاکنون از مجموع ۲۰۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده در منطقه تربت حیدریه، ۴۷ بنا و محوطه تاریخی و ۲ اثر معنوی و ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
چله کشی ابریشم بایگ تربت حیدریه به عنوان نخستین اثر معنوی ناملموس پارسال به ثبت ملی رسیده بود.
بخش بایگ در کنار کدکن، مرکزی و جلگه رخ، بخش های چهارگانه شهرستان تربت حیدریه را تشکیل می دهند.
بخش بایگ با مرکزیت شهر بایگ، شامل روستاهای بسک، حصار، رود معجن، خورشبر، سرخ آباد، رزگ و فدیهه حدود هفت هزار نفر جمعیت دارد که مرکز آن شهر پنج هزار و ۵۰۰ نفری بایگ در ۲۰ کیلومتری غرب تربت حیدریه واقع است.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
۶۱۲۱ /۱۷۴۴
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم انتشار: علی اصغرافتاده

انتهای پیام /*


فرهنگی


روستای بسک


جشنواره قرمه


ترتب حیدریه