اخبار گردشگری

پست های اینستاگرام با قیمت های میلیونی

«یکی از چهره های اینستاگرام که نه بازیگر است و نه خواننده توانسته با انتشار کلیپ های طنز و با داشتن نزدیک به دو میلیون نفر دنبال کننده، برای انتشار هر ویدئوی تبلیغاتی اینستاگرام در حدود هشت میلیون تومان بگیرد. این رقم البته برای افراد شناخته شده تر به ۱۶ میلیون تومان نیز می رسد.»پست های اینستاگرام
شاید در نگاه اول این جمله برای شما عجیب و حتی خنده دار باشد اما چه دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم این ماجرا حقیقت دارد و در زیر پوست جامعه اتفاقات دیگری در جریان است. روز به روز چهره هایی که اصطلاحا به آن ها «شاخ های اینستاگرام» می گویند افزوده می شود و جالب این که در موجی از شهرت و کسب ثروت قرار می گیرند. آن ها هیچ کدام از ویژگی های کلیشه ای ثبت شده در ذهن ما را ندارند اما برای نسل جدید و دهه هفتادی ها و هشتادی ها به یک پدیده تبدیل شده اند؛

پدیده ای که می تواند به راحتی مختصاتی جامعه شناسی و مردم شناسی بخشی از نوجوانان و جوانان ما (البته ممکن است این عده در اقلیت کمی قرار گرفته باشند) را در اختیارمان قرار دهد و بدانیم در دهه های آینده با چه پدیده هایی اجتماعی و فرهنگی رو به رو خواهیم بود. آن ها در ابتدا فقط به دنبال شهرت بودند و همین که تصاویر و کلیپ هایشان در شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخید، برای آن ها یک پوئن و امتیاز محسوب می شد. سویه های شگفت انگیز این شهرت اما آرام آرام خودش را نشان داد و شرکت های کسب و کارهای مختلف آرام آرام برای تبلیغات به سوی این افراد آمدند. استدلال آن ها ساده بود. روز به روز از آمار مشاهده کنندگان تلویزیون، رادیو و خوانندگان مطبوعات کم می شود و این حجم عظیم فرصت برای دیده شدن به سوی شبکه های اجتماعی رفته است.

درواقع شرکت های تبلیغاتی به این نتیجه رسیده اند دهه هفتادی ها و هشتادی ها که مشتاقانه چهره های اینستاگرام را دنبال می کنند، حالا دنباله رو همین چهره ها احتمالا قرار است کالاهای تبلیغ شده توسط آن ها را نیز خریداری کنند. آن ها به الگوهای جهانی نگاه کرده اند و البته فعلا از نتایج این پدیده جدید در ایران بی خبر هستیم. آیا این تبلیغات اینستاگرامی برای شرکت ها سوددهی داشته است؟ آن طور که سایت «آکادمی فروش» نوشته، بسیاری از افراد صاحب نفوذ و شناخته شده مانند بازیگران سینما، تلویزیون، هنرمندان، ورزشکاران و حتی چهره های اجتماعی، سیاسی و علمی از اینستاگرام به عنوان راه ارتباطی خود استفاده می کنند. در طرف دیگر، سازمان ها و شرکت ها نیز مشتریان بی شماری در این شبکه اجتماعی داشته که هر روز با پست های اینستاگرامی، استوری و لایو تحت تاثیر عملکرد این افراد صاحب نفوذ قرار می گیرند.

افرادی که با نام «اینفلوئنسر»ها شناخته می شوند. آمارهای رسمی نشان می دهد شبکه اجتماعی اینستاگرام بالغ بر ۷۰۰ میلیون کاربر در جهان و حدود ۲۰ میلیون کاربر در جهان و حدود ۲۰ میلیون کاربر در ایران دارد. کاربرانی که روزانه به طور متوسط ۱۲ دقیقه و ۵۱ ثانیه از وقت خود را در این شبکه اجتماعی سپری می کنند. از این رو اینستاگرام می تواند پیشنهادی وسوسه کننده برای تبلیغات کم هزینه هر کسب و کاری باشد و در این زمینه چه کسانی بهتر از اینفلوئنسرها. مجموعه ای از این عوامل دست به دست هم داده اند تا شرکت ها برای تبلیغ خود به اینفلوئنسرهای اینستاگرام روی بیاورند. در این گزارش که سایت «آکادمی فروش» آن را تهیه کرده به معرفی چند تن از اینفلوئنسرهای ایرانی، زمینه فعالیت آن ها و میزان درآمد آن ها از هر یک از پست های اینستاگرام خود پرداخته که بخش هایی از آن را مرور می کنیم.

درآمدزایی با پست های اینستاگرام:

طنز با چاشنی آهنگ

«محمدامین کریم پور» ابتدا کار خودش را با ساخت کلیپ های طنز که به موزیک و آهنگ و خاطرات نوستالژیک گره خورده بود آغاز کرد. کلیپ های ساده و با کمترین امکانات، آرام آرام اما او توانست به شهرت برسد و به خوبی از آن استفاده کند. حالا او کلیپ های داستانی یک تا دو دقیقه ای با کارگردان، نویسنده و… می سازد و برای هر قسمت یکی از شرکت های مختلف اسپانسر آن می شود.

تعداد فالوئر:۱.۶ میلیون نفر
قیمت هر پست اینستاگرام (Video):هشت میلیون تومان

یک دابسمش ساز

«محسن ایزی» یکی از قدیمی های اینستاگرام است که از همان ابتدا تمرکز خود را روی ساختن دابسمش گذاشت. او از همین راه نیز مشهور شد و برخلاف بقیه چهره های اینستاگرامی تصمیم گرفت تغییر راه ندهد. او در همین مسیر دابسمش سازی باقی ماند و حالا شرکت های بزرگ برای تبلیغات به او روی آورده اند.

تعداد فالوئر:۱.۲ میلیون نفر
قیمت هر پست اینستاگرام (Video):شش میلیون تومان

کلیپ ساز طنز
«عرفان علیرضایی» نیز جزو قدیمی های اینستاگرام است و شاید یکی از رمزهای موفقیتش همین باشد که از همان اوایل شروع کرد اما راه های مختلف را امتحان کرد. ابتدا فعالیت های انسان دوستانه داشت، یک مدت به دابسمش سازی روی آورد و در آخر نیز با ساخت کلیپ های طنز توانست به شهرت برسد.

تعداد فالوئر:۱.۱ میلیون نفر
قیمت هر پست اینستاگرام (Video):شش میلیون تومان

«شبنم شاهرخی» قهرمان جهانی و دارای مدال نقره جهانی در رشته ورزشی کیک بوکسینگ سازمان «ایسکا» در کشور پرتغال است و همچنین سال ۲۰۱۵ موفق به کسب مدال نقره در مسابقات جهانی هنرهای رزمی ترکیبی در کشور اسپانیا شد. او با توجه به رشته خاص خود و همچنین فعالیت های انسان دوستانه اش مورد توجه ویژه از سوی کاربران اینستاگرام قرار گرفته است.

تعداد فالوئر:۴۵۲ هزارنفر
قیمت هر پست اینستاگرام (Video):16 میلیون تومان

همسر یک بوکسور

«سید احمد معین شیرازی» همسر «شبنم شاهرخی» است و در دنیای ورزش او را به نام مستعار پیکاسو می شناسند. او در سال ۲۰۰۰ میلادی پا به عرصه مسابقات حرفه ای رزمی در ورزش های رینگی گذاشت و تاکنون از منظر چهار سازمان جهانی موفق به کسب کمربند قهرمانی جهان شده. مانند همسرش فعالیت های گسترده ای در اینستاگرام دارد و به همین دلیل مورد توجه است.

تعداد فالوئر:۲۲۶ هزار نفر
قیمت هر پست اینستاگرام (Video):16 میلیون تومان

یک نویسنده
«صبا صفری» سبک متفاوتی از بسیاری از چهره های اینستاگرامی دارد. او تلاش می کند با عکس های دلنشین و نوشته های مختلف مخاطبان خود را پیدا کند. در حالی که بسیاری از کاربران اینستاگرامی دنبال خواندن نوشته های طولانی نیستند اما او توانسته کاربران مختلفی را جذب کند.

تعداد فالوئر:۱۹۸ هزار نفر
قیمت هر پست اینستاگرام (Video):پنج میلیون تومان

یک فشن باز
مانتو، مزون، لوازم آرایشی و… جزو سبک کاری «شهرزاد آسمی» محسوب می شود. او در پست های مختلف به تبلیغ این محصولات می پردازد و خودش نیز تلاش می کند دستی در کار داشته باشد.

تعداد فالوئر:۱۰۰ هزار نفر
قیمت هر پست اینستاگرام (Video):1.5 میلیون تومان

یک عکاس
«محمدرضا ماندنی» یک عکاس است و بیشتر عکس های تبلیغاتی منتشر می کند. نقطه متمایزکننده او البته نوشته هایی است که همراه با عکس ها منتشر می کند.

تعداد فالوئر:۹۴ هزار نفر
قیمت هر پست اینستاگرام (Video):دو میلیون تومان

رابطه تعداد فالوئر و قیمت

به گزارش «آکادمی فروش» همان طور که مشخص است، به جز «شبنم شاهرخی» و «معین شیرازی» رابطه بین قیمت و تعداد فالوئرها تا حدودی رابطه ای معنادار است. با کاهش تعداد فالوئرها، هزینه تبلیغات نیز کاهش پیدا می کند. در مورد شاهرخی و شیرازی نیز احتمالا این تفاوت قیمت با سایرین به دلیل شهرت آن ها در زمینه ورزشی و در ابعاد بین المللی است.