اخبار گردشگری

یک میلیون هنرمند در بخش صنایع دستی کشور فعالیت می کنند

بهمن نامور‌مطلق روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیشترین هنرمندان کشور در بخش صنایع دستی فعالیت می کنند که با احتساب هنرمندان قالیباف این تعداد به ۲ میلیون نفر می رسد.
وی اضافه کرد: با وجود تعداد زیاد هنرمندان بخش صنایع دستی هنوز هم نهادهای تصمیم گیر توجه شایسته ای به این بخش بویژه در حوزه اعتبارات نشده است.
وی اظهار کرد: بخش صنایع دستی می تواند در زمینه ایجاد اشتغال، افزایش صادرات غیرنفتی و جذب گردشگری بسیار مهم باشد.
وی با اشاره به اهمیت صنایع کشورمان افزود: صنایع‌دستی ایران بسیار ارزشمند است اما برای بهبود این هنر و صنعت باید در خصوص طراحی و کیفی‌ سازی و نیز کاهش قیمت تمام شده برای عرضه در بازارهای بین‌المللی برنامه‌ریزی بیشتری انجام داد.

**ایران رکورددار ثبت شهرهای جهانی صنایع دستی در دنیا است
معاون صنایع ‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری گفت: ایران با ثبت ۶ شهر و یک روستای جهانی صنایع دستی در دنیا رکورددار است.
نامورمطلق افزود: تاکنون شهرهای کشور با قابلیت های مختلف شامل مشهد مقدس شهر جهانی سنگ های قیمتی، اصفهان شهر جهانی صنایع دستی، تبریز شهرجانی فرش، لاجین به عنوان شهر جهانی سفال، سیرجان یه عنوان شهر گلیم و مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش در سازمان جهانی صنایع دستی به ثبت رسیده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر این ۶ شهر، روستای صخره ای کندوان در فاصله ۵۰ کیلومتری تبریز نیز به عنوان نخستین دهکده جهانی ثبت شده است.
وی اظهار کرد: در بودجه اولیه سالانه بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای حمایت از شهرهای جهانی در نظر گرفته شده است.
به گفته وی این اعتبار برای راه اندازی دبیرخانه دایمی، طراحی و برندسازی و زمینه های تجاری سازی این صنایع دستی هزینه می شود.
وی اضافه کرد: طبق قانون، دولت باید زیرساخت های لازم را برای فعالیت هنرمندان در شهرهای جهانی فراهم کند و به هنرمندان تسهیلات بانکی برای تولید و صادرات پرداخته شود.
روز دوشنبه در آیینی مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش (کفش دست باف) معرفی شد.
در این مراسم همچنین لوح ثبت مریوان به‌عنوان شهر جهانی کلاش رونمایی شد و این لوح از سوی غدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی، به فرماندار و شهردار مریوان اهدا شد.
**کلاش پاافزاری با قدمت ۲ هزار ساله تهیه شده از مواد طبیعی موجود در محیط مانند نخ و چرم است که با توجه به خنکی و سبکی آن بسیار مورد توجه است و در فصول گرم سال مورد استفاده قرار می گیرد.
به بهانه وجود هنرمندان متعدد تولید کلاش در مریوان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ۲ سال قبل پرونده جهانی شدن این شهرستان را به عنوان شهر جهانی کلاش آغاز کرد.
کلاش تنها پا افزاری است که دارای خط تقارن است به این معنی که چپ و راست برای آن نیست و برای حفظ این فرم و مدل باید هر چند مدت کلاش را راست و چپ و یا چپ و راست به پا کرد.
پیاده روی با کلاش متناسب با فرم و مرفولوژی پاها است، کفه آن و قسمت سینه گود پا بر آمده و در پاشنه پا بر جسته این فرم باعث رفع خستگی و خسته نشدن پاها در هنگام پیاده روی می شود.
از نظر زیست محیطی هیچ نوع آلودگی محیطی بعد از استفاده آن ایجاد نمی شود، چون مواد مصرفی آن کاملا طبیعی است و در خاک کمتر از یک سال تجزیه و به عناصر طبیعی خود تبدیل می شود در حالی که سایر پای افزارها چند سال طول می کشد که تجزیه شود.
مواد اولیه مورد نیاز برای کلاش پارچه نخی مانند متقال٬ چلوار٬ نخ تابیده شده نمره٬ لایه، لایه پوست٬ یا چرم گاو است.
کلاش بافی علاوه بر مریوان در شهرستان های مختلف استان کردستان شامل سنندج، دیواندره، سروآباد، کامیاران و سقز نیز رواج دارد اما مریوان به علت تعداد فعالان بالا به عنوان مرکز تولید این کفش شناخته می شود.
شهرستان مرزی مریوان در ۱۳۰ کیلومتری شمال غربی سنندج مرکز استان کردستان و هم مرز با کشور عراق قرار گرفته‌ است و تاکنون ۵۱ اثر تاریخی این شهرستان در فهرست آثار باستانی کشور به ثبت رسیده است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشار: امید بهمنی
۳۰۲۰/۶۱۰۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


هنرمندان