اخبار گردشگری

ایران رکورد دار ثبت شهرهای جهانی صنایع دستی در دنیا است

به گزارش خبرنگار ایرنا بهمن نامور‌مطلق روز دوشنبه در همایش مریوان شهر جهانی کلاش در این شهر با بیان اینکه بسیاری از شهرهای کشورمان درخواست ثبت جهانی شدن را داشتند، افزود: مریوان استحقاق این عنوان جهانی را داشت و به واقع مردم مریوان مردم هنرمندی هستند.
وی اضافه کرد: انتخاب مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش آغاز یک ماجرا و دگردیسی بزرگ است و باید ساختار این شهر با توجه به اهداف آن عوض شود.
وی اظهار کرد: انتخاب مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش، این شهر را به اسطوره ای تبدیل کرده و تلاش هنرمندان این شهر باید تداوم داشته باشد و مریوان به شهر الگویی تبدیل شود.
وی با اشاره به اینکه زیرساخت های اسطوره شدن مریوان آماده شده است، گفت: در برنامه ششم توسعه این امر پیش بینی شده و زیرساخت های اقتصادی آن فراهم شده است.
نامور‌مطلق افزود: در بودجه اعتباراتی برای شهرهایی که ثبت جهانی می شوند در نظر گرفته شده و باید از این فرصت استفاده شود.
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: طرح های صنایع دستی از جمله کفش کلاش، گلیم و نازک کاری باید بروز شود و سلیقه جهانی در این زمینه مورد توجه قرار گیرد و اتاق فکری برای نمایش کارهای هنری راه اندازی شود.
وی با اشاره به اینکه هدف اصلی ثبت جهانی شدن و برند سازی است،اظهار کرد: فرصت بسیار خوبی است و باید از این موضوع در راستای توسعه اقتصادی بهره گرفته شود.
این آیین با این همایش با حضور شمار زیادی از هنرمندان کلاش باف، ‘غدا هیجاوی’ از رئیس شورای سازمان بین المللی صنایع دستی در آسیا و اقیانوسیه برگزار شد.
کلاش پاافزاری با قدمت ۲ هزار ساله تهیه شده از مواد طبیعی موجود در محیط مانند نخ و چرم است که با توجه به خنکی و سبکی آن بسیار مورد توجه است و در فصول گرم سال مورد استفاده قرار می گیرد.
به بهانه وجود هنرمندان متعدد تولید کلاش در مریوان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ۲ سال قبل پرونده جهانی شدن این شهرستان را به عنوان شهر جهانی کلاش آغاز کرد.
کلاش تنها پای افزاری است که دارای خط تقارن است به این معنی که چپ و راست برای آن نیست و برای حفظ این فرم و مدل باید هر چند مدت کلاش را راست و چپ و یا چپ و راست پا کرد.
پیاده روی با کلاش متناسب با فرم و مرفولوژی پاهاست، کفه آن و قسمت سینه گود پا بر آمده و در پاشنه پا بر جسته این فرم باعث رفع خستگی و عدم خسته شدن پاها در هنگام پیاده روی می شود.
از نظر زیست محیطی هیچ نوع آلودگی محیط بعد از استفاده آن ایجاد نمی شود، چون مواد مصرفی آن کاملا طبیعی است و در خاک کمتر از یک سال تجزیه و به عناصر طبیعی خود تبدیل می شود در حالی که سایر پای افزارها چند سال طول می کشد که تجزیه شود.
در ساخت و تولید این پای افزارهیچ نوع دستگاه صنعتی دخیل نیست و این امر باعث می شود زمینه اشتغال را برای افراد زیادی در منطقه ایجاد کند.
مواد اولیه مورد نیاز برای کلاش پارچه نخی مانند متقال٬ چلوار٬ نخ تابیده شده نمره٬ لایه، لایه پوست٬ یا چرم گاو است.
کلاش بافی علاوه بر مریوان در شهرستان های مختلف استان کردستان شامل سنندج، دیواندره، سروآباد، کامیاران و سقز نیز رواج دارد اما مریوان به علت تعداد فعالان بالا به عنوان مرکز تولید این کفش شناخته می شود.
شهرستان مرزی مریوان در ۱۳۰کیلومتری شمال غربی سنندج مرکز استان کردستان و هم مرز با کشور عراق قرار گرفته‌ است و تاکنون ۵۱ اثر تاریخی این شهرستان در فهرست آثار باستانی کشور به ثبت رسیده است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشار: امید بهمنی
۳۰۲۰/۶۱۰۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


ثبت جهانی


صنایع دستی


کلاش بافی