اخبار گردشگری

کلاش بافی بانوان مریوانی قابل تحسین است

به گزارش خبرنگار ایرنا غدا هیجاوی روز دوشنبه در همایش مریوان شهر جهانی کلاش در سالن نشاط آموزش و پرورش مریوان افزود: بانوان مریوان کلاش بافی را به عنوان شغل دوم انتخاب کردند و قسمت رویه کلاش که بافتنی است را می بافند و قسمت زیرین کلاش که سخت تر است توسط مردان بافته می شود.
وی اضافه کرد: کلاش به عنوان هویت مردم مریوان و روستاهای حاشیه آن باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و افزایش درآمد در بخش کلاش می تواند باعث افزایش درآمد در سایر بخش های صنایع دستی شود.
وی اظهار کرد: اگرچه ما برای جشن در این مراسم هستیم اما تمایل داریم شاهد پروژه هایی که برای ثبت جهانی مریوان در منطقه انجام داده شده باشیم.
وی افزود: این برنامه ها شامل ایجاد شهرک صنایع دستی در مریوان و بازسازی کارگاه ها و بهره گیری از معلولانی که تمایل به کار در هنر کلاش بافی دارند، است.
وی با اشاره به اینکه همه هنرمندان باید مسئول کیفیت کلاش و رعایت استانداردها باشند تا کلاش در تمامی مناطق دنیا ارتقا یابد، گفت: بخش خصوصی در این زمینه نقش مهمی دارد و بخش دولتی برای حفظ این ارزش ها در بخش ملی و جهانی فعالیت می کند.
وی با بیان اینکه در سطح جهانی شما مسئول مشارکت در نمایشگاه های جهانی هستید افزود: باید در بازارهای بین المللی شاهد حضور کلاش باشیم و تلاش بیشتر برای حفظ عنوان مریوان به عنوان شهر کفش کلاش در جهان لازم است تا این هنر در جهان بدرخشد.
وی اضافه کرد: فستیوال جهانی ورزش های هوایی و تئاتر خیابانی مریوان می تواند زمینه را برای تبلیغات بیشتر برای کلاش و حضور بیشتر کلاش در بازارهای جهانی فراهم کند.
وی گفت: تاکنون سه جشن صنایع دستی در ایران و در مناطق مختلف از جمله سیستان، سیرجان و مریوان کردستان برگزار شده و تلاش و همکاری مسئولان بسیار تاثیر گذار بوده است.
در حاشیه این آیین لوح مریوان شهر جهانی کلاش به فرماندار و شهردار مریوان اهدا شد.
این آیین با حضور شمار زیادی از هنرمندان کلاش باف، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، معاون استاندار کردستان و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.
کلاش پاافزاری با قدمت ۲ هزار ساله تهیه شده از مواد طبیعی موجود در محیط مانند نخ و چرم است که با توجه به خنکی و سبکی آن بسیار مورد توجه است و در فصول گرم سال مورد استفاده قرار می گیرد.
به بهانه وجود هنرمندان متعدد تولید کلاش در مریوان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ۲سال قبل پرونده جهانی شدن این شهرستان را به عنوان شهر جهانی کلاش آغاز کرد.
کلاش تنها پای افزاری است که دارای خط تقارن است به این معنی که چپ و راست برای آن نیست و برای حفظ این فرم و مدل باید هر چند مدت کلاش را راست و چپ و یا چپ و راست پا کرد.
پیاده روی با کلاش متناسب با فرم و مرفولوژی پاهاست، کفه آن و قسمت سینه گود پا بر آمده و در پاشنه پا بر جسته این فرم باعث رفع خستگی و عدم خسته شدن پاها در هنگام پیاده روی می شود.
از نظر زیست محیطی هیچ نوع آلودگی محیط بعد از استفاده آن ایجاد نمی شود، چون مواد مصرفی آن کاملا طبیعی است و در خاک کمتر از یک سال تجزیه و به عناصر طبیعی خود تبدیل می شود در حالی که سایر پای افزارها چند سال طول می کشد که تجزیه شود.
در ساخت و تولید این پای افزارهیچ نوع دستگاه صنعتی دخیل نیست و این امر باعث می شود زمینه اشتغال را برای افراد زیادی در منطقه ایجاد کند.
مواد اولیه مورد نیاز برای کلاش پارچه نخی مانند متقال٬ چلوار٬ نخ تابیده شده نمره٬ لایه، لایه پوست٬ یا چرم گاو است.
کلاش بافی علاوه بر مریوان در شهرستان های مختلف استان کردستان شامل سنندج، دیواندره، سروآباد، کامیاران و سقز نیز رواج دارد اما مریوان به علت تعداد فعالان بالا به عنوان مرکز تولید این کفش شناخته می شود.
شهرستان مرزی مریوان در ۱۳۰کیلومتری شمال غربی سنندج مرکز استان کردستان و هم مرز با کشور عراق قرار گرفته‌ است و تاکنون ۵۱ اثر تاریخی این شهرستان در فهرست آثار باستانی کشور به ثبت رسیده است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی **انتشار: مجید ملازاده
۳۰۲۰/۶۱۰۸/۱۷۷۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


کلاش بافی


مریوان