اخبار گردشگری

شهرک‌ها و دهکده‌های صنایع‌دستی در کشور ایجاد می شود

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از سازمان میراث فرهنگی، ویدا توحدی اظهار کرد: با توجه به اینکه ایران اکنون رتبه اول شهر‌ها و دهکده‌های جهانی صنایع‌دستی در دنیا را دارد به‌منظور حمایت هرچه بیشتر از هنرمندان فعال در این شهر‌ها و دهکده‌های جهانی و تقویت زیرساخت‌های تولید، فروش و صادرات در این مناطق، شهرک‎های صنایع‌دستی برای اولین بار ایجاد می‌شود.
وی افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی میراث‌فرهنگی، دستگاه‌های مختلف اجرایی موظف به همکاری با سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای تقویت زیرساخت‌های شهر‌ها و دهکده‌های جهانی صنایع‌دستی هستند.
توحدی گفت: بر اساس بند ب ماده ۹۸ برنامه ششم توسعه نیز سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری موظف است به‌منظور حفظ و صیانت از میراث‌فرهنگی اقدامات لازم را با همکاری و هماهنگی سایر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط شناسایی، مستند‌سازی، حفاظت و مرمت و معرفی میراث‌فرهنگی اعم از ملموس و ناملموس، میراث طبیعی، ایجاد شهرهای جهانی صنایع دستی و احیای هنرهای سنتی در حال زوال در حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی و ثبت در در فهرست میراث جهانی را طبق بودجه سنواتی به‌عمل آورد.
مشاور معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری عنوان کرد: ایجاد شهرک‌های صنایع دستی در شهر‌ها و دهکده‌های جهانی صنایع‌دستی برای اولین بار در ایران انجام می‌شود و این مهم می‌تواند به تأمین زیرساخت‌های شهر‌ها و دهکده‌های جهانی صنایع‌دستی در ایران که روندی روبه‌رشد دارد کمک کند.
به گزارش ایرنا اخیرا با ثبت اسامی دو شهر مریوان (کردستان) و سیرجان (کرمان) و روستای کلپورگان (سیستان و بلوچستان) در شورای جهانی صنایع دستی، ایران با ۶ شهر و یک دهکده جهانی در رتبه اول دنیا در این صنعت ایستاد.
پیش از این مشهد به‌عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها، لالجین به‌ عنوان شهر جهانی سفال، اصفهان به‌ عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی و تبریز به ‌عنوان شهر جهانی فرش دستباف ثبت‌جهانی شده بود.
روستای کلپورگان، نخستین دهکده جهانی است که در این زمینه به ثبت جهانی رسیده است.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۰۵۵
دریافت: علی اسدی** انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


دهکده جهانی صنایع دستی


شهرک صنایع دستی