اخبار گردشگری

مریوان فردا میزبان همایش شهر جهانی کلاش است

سیدمحسن علوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این همایش با حضور شمار زیادی از هنرمندان کلاش باف، ‘غذا هیجاوی’ از شورای جهانی صنایع دستی، ‘بهمن نامور‌مطلق’ معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و جمعی از مسئولان استانی برگزار می شود.
وی افزود: برگزاری این همایش فرصت مناسبی است برای معرفی توانمندی ها و ظرفیت های بی بدیل هنرمندان و صنعتگران تلاشگر کلاش باف شهرستان مریوان و سایر مناطق استان در سطح کشور و جهانی است.
علوی با اشاره به انتخاب شایسته و به حق یکی از شهرهای استان کردستان به عنوان شهر جهانی کلاش تاکید کرد: بر اساس ارزیابی ها و معیارهای کارشناسانه، هنرمندان، صنعتگران و مردم کردستان شایسته این انتخاب و این عنوان هستند و ثبت جهانی مریوان حقی است که بر آن تاکید داریم.
وی اضافه کرد: سر منشا و مبدا کلاش، این اثر جهانی مناطق بکر هورامان است و این اثر فاخر از دل یک فرهنگ چند هزار ساله بیرون آماده است و سال ها دست بدست شده تا به امروز که توانستیم یکی از مناطق استان را که دارای امکانات و پتانسیل‌های لازم است به این نام ثبت کنیم.
علوی با تاکید بر هورامی بودن کلاش گفت: باید تلاش کنیم نه تنها شهر زیبای مریوان بلکه خیابان ها، میدان ها، کوچه ها و پارک های استان را با این نام یعنی ‘کلاش’ نامگذاری کنیم تا موجبات جهانی شدن و معرفی کردن این کالای فرهنگی و هنری را فراهم کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی استان کردستان با اشاره به اینکه ثبت مریوان به ‌عنوان شهر جهانی کلاش در بین مردم، هنرمندان، تولید کنندگان شور و نشاطی مضاعف ایجاد کرده است، افزود: این امر موجب یک خودباوری، نشاط و انرژی مضاعف در این حوزه شده که آثار مستقیم و با واسطه آن در سایر بخش ها نیز قابل مشاهده و تامل خواهد بود.
کلاش پاافزاری با قدمت ۲ هزار ساله تهیه شده از مواد طبیعی موجود در محیط مانند نخ و چرم است که با توجه به خنکی و سبکی آن بسیار مورد توجه است و در فصول گرم سال مورد استفاده قرار می گیرد.
به بهانه وجود هنرمندان متعدد تولید کلاش در مریوان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ۲ سال قبل پرونده جهانی شدن این شهرستان را به عنوان شهر جهانی کلاش آغاز کرد.
کلاش تنها پای افزاری است که دارای خط تقارن است به این معنی که چپ و راست برای آن نیست و برای حفظ این فرم و مدل باید هر چند مدت کلاش را راست و چپ و یا چپ و راست پا کرد.
پیاده روی با کلاش متناسب با فرم و مرفولوژی پاهاست، کفه آن و قسمت سینه گود پا بر آمده و در پاشنه پا بر جسته این فرم باعث رفع خستگی و عدم خسته شدن پاها در هنگام پیاده روی می شود.
از نظر زیست محیطی هیچ نوع آلودگی محیط بعد از استفاده آن ایجاد نمی شود، چون مواد مصرفی آن کاملا طبیعی است و در خاک کمتر از یک سال تجزیه و به عناصر طبیعی خود تبدیل می شود در حالی که سایر پای افزارها چند سال طول می کشد که تجزیه شود.
در ساخت و تولید این پای افزارهیچ نوع دستگاه صنعتی دخیل نیست این امر باعث می شود زمینه اشتغال را برای افراد زیادی در منطقه ایجاد کند و مواد اولیه مورد نیاز برای کلاش پارچه نخی مانند متقال٬ چلوار٬ نخ تابیده شده نمره٬ لایه، لایه پوست٬ یا چرم گاو است.
کلاش بافی علاوه بر مریوان در شهرستان های مختلف کردستان سنندج، دیواندره، سروآباد و کامیاران و سقز نیز رواج دارد اما مریوان به علت تعداد فعالان بالا به عنوان مرکز تولید این کفش محسوب می شود.
شهرستان مرزی مریوان در ۱۳۰کیلومتری شمال غربی سنندج مرکز استان کردستان و هم مرز با کشور عراق قرار گرفته‌ است و تاکنون ۵۱ اثر تاریخی این شهرستان در فهرست آثار باستانی کشور به ثبت رسیده است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشار: مجید سلیمانی
۳۰۲۰/۹۱۰۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


همایش کلاش


مریوان