اخبار گردشگری

بانک جهانی سرمایه گذاری روی سوخت های فسیلی را متوقف می کند

بانک جهانی در همایش یک سیاره در پاریس اعلام کرد بعد از سال ۲۰۱۹ میلادی از عملیات اکتشاف نفت و گاز حمایت مالی نخواهد کرد.

بانک جهانی وام هایی را با هدف توسعه اقتصادی در اختیار کشورهای درحال توسعه قرار می دهد و در سال ۲۰۱۵ متعهد شد تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۸ درصد از سرمایه گذاری خود را به بهبود وضعیت آب و هوای زمین تخصیص دهد.

اقدام اخیر این بانک در توقف سرمایه گذاری در صنایع بالادستی نفت و گاز در راستای اجرای آن تعهد و امتیازی ارزشمند برای طرفداران محیط زیست محسوب می شود. ساختار اقتصادی بخش انرژی، به طور مستمر استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را جذاب تر می کند. در واقع ایجاد و نگهداری زیرساخت های لازم برای تولید انرژی تجدیدپذیر در سراسر جهان، ارزان تر از اداره و نگهداری نیروگاه های سوخت فسیلی موجود است.

البته بانک جهانی در مورد قطع سرمایه گذاری در حوزه صنایع بالادستی نفت و گاز یک استثنا قایل شده و آن سرمایه گذاری در کشورهای بسیار فقیر است که این نوع سرمایه گذاری در آن ها می تواند امکان دسترسی مردم فقیر را به انرژی فراهم کند، مشروط بر این که فعالیت اکتشاف در چهارچوب مقررات معاهده پاریس انجام پذیرد.

معاهده پاریس تاثیر زیادی بر این تصمیم بانک جهانی داشته است.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.