اخبار گردشگری

جندی شاپور، نخستین مرکز علمی جهان مورد توجه استاد شرق شناسی دانشگاه ایتالیا قرار گرفت

مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری محور تاریخی جندی ( گندی ) شاپور و ایوان کرخه
روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این استاد باستان شناسی در این سفر از نزدیک از کاوش های صورت گرفته در محوطه باستانی جندی شاپور دیدن کرد.
یعقوب زلقی افزود: استاد باستان شناسی دانشگاه ناپل ایتالیا در این بازدید با نقش تاریخی ، قلمرو ، محدوده و نیز نوع مصالح بکار رفته در بناهای جندی شاپور آشنا شد.
وی با بیان اینکه نوع مصالح بکار رفته در بناهای جندی شاپور در ۱۷۵۰ سال پیش به صورت بوم آورد و منطقه ای بوده اظهار کرد: شکل گیری شهر جندی شاپور و نیز نخستین دانشگاه و مرکز علمی جهان در بیش از ۱۷ قرن پیش از اساس فکر ایرانی بوده است که اکنون در فهرست بزرگداشت جهانی یونسکو قرار گرفت.
با ثبت دانشگاه جندی شاپور دزفول (University of Gundi-Shapur) در فهرست بزرگداشت جهانی یونسکو این دانشگاه رسما به عنوان نخستین مرکز علمی جهان معرفی شد.
دانشگاه جندی شاپور که اکنون تنها بقایایی از آن در اطراف شهر دزفول برجای مانده در عصر ساسانیان در ۱۷۵۰ سال پیش ، نخستین مرکز علمی جهان بود که رشته های پزشکی ، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
طبق مستندات تاریخی موجود در شهر باستانی جندی شاپور ، نخستین نظام نامه آموزش عالی جهان شکل گرفت.
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی در این شهر تاسیس شد.
شهر باستانی گندی شاپور با بیش از ۸۰۰ هکتار وسعت در ۱۰ کیلومتری شهر دزفول و در مجاورت روستای اسلام آباد واقع شده است .
آثار برجای مانده این شهر در ۲۴ شهریورماه سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۶ در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
پروفسور برونو جنیتو ایران شناس و استاد باستان‌شناسی دانشگاه ناپل ایتالیا به منظور شرکت در همایش ‘باستان‌شناسی شهری در جندی‌شاپور، در دورنمای گذشته و آینده’ به میزبانی دانشگاه صنعتی‌جندی‌شاپور به دزفول سفر کرده است.
این همایش علمی با هدف توسعه همکاری‌های علمی و پژوهش‌های مشترک در حوزه بین المللی مرکز پژوهشی جندی شاپور برگزار می‌شود.
پروفسور برونو جنیتو استاد تمام هنر و باستانشناسی ایران دانشگاه ناپل ایتالیا و استاد تمام هنر و باستان شناسی آسیای میانه ‏است که بیش از ۴۰ سال سابقه علمی و پژوهشی در حوزه مطالعات هنر و باستان ایران دارد.
وی همچنین در مدیریت و ماموریت‌های کاوش و مطالعات تاریخ ‏و باستان شناسی شهرهای اصفهان، سایت‌های هخامنشی سیستان، کامپوباسو ایتالیا، اورمنیکات بلغارستان، مرو ترکمنستان، بوداپست، ‏بخارا، سمرقند، اوروچی چین، شیراز، بیشاپور، بیچنگ چین، بوشهر، باکوی آذربایجان، استان‌های ایلام و خوزستان نقش آفرین بوده است.
۶۰۶۸
خبرنگار:محمدعلی فریدپناه

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


جندی شاپور


دزفول