اخبار گردشگری

۱۰ حفار غیرمجاز در استان مرکزی دستگیر شدند

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی اعلام کرد: براساس گزارش های مردمی استان مرکزی، ۱۰ حفار غیرقانونی محوطه های آثار تاریخی در این استان دستگیر شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، سید محمد حسینی توضیح داد: در گزارش رسیده ی مردمی مبنی بر حفاری غیر مجاز در روستای «دهلق» از توابع شهرستان اراک، به منظور کشف اشیای تاریخی، بلافاصله یگان حفاظت اداره کل به محل مذکور اعزام و موفق به دستگیری دو مجرم به همراه ادوات حفاری شد که با هماهنگی عوامل انتظامی و تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شدند.

از سوی دیگر در گزارش دیگری مبنی بر حفاری در کوه های روستای «وفس»، از توابع شهرستان کمیجان جهت کشف اشیاء تاریخی توسط افراد سودجو، یگان حفاظت میراث فرهنگی به محل اعزام و با زدن کمین شبانه موفق به دستگیری هشت نفر حفار غیر مجاز و کشف یک دستگاه فلزیاب و تعدادی وسایل و ادوات حفاری در محل شد که افراد مذکور برای سیر مراحل قانونی با هماهنگی عوامل انتظامی به مرجع محترم قضایی معرفی و پرونده آنهادردست پیگیری است.

سرهنگ محمد خسروی، فرمانده یگان حفاظت استان مرکزی نیز اظهار کرد: شهروندان چشم بینای سازمان میراث فرهنگی و حافظان آثار تاریخی هستند و یاری مردم و گزارشات مردمی در حفظ ونگهداری بناهای تاریخی و باارزش استان از نظر اداره کل همیشه قابل تقدیر است.

با توجه به حفاری های غیر مجاز در محدوده های تاریخی استان همیاری و همکاری مردم در کمک به اداره کل میراث فرهنگی استان برای جلوگیری از این اقدامات افراد سودجو بسیار مهم و رویکردی مثبت برای حفظ بناهای تاریخی وباستانی است چون حدود دوهزار اثر شناسایی شده استان، نیازمند تمام ظرفیت های اجتماعی ومردمی برای حفاظت است.

وی تاکید کرد: یگان حفاظت میراث فرهنگی استان به صورت شبانه روزی با گشت زنی درسایت های تاریخی درصدد جلوگیری از این گونه تخلفات است و شهروندان می توانند از طریق شماره تماس ۳۳۲۵۸۰۴۱ -۰۸۶با یگان همکاری داشته باشند.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.