اخبار گردشگری

کارخانه پنبه گرمسار تا پایان امسال به تالار پذیرایی تبدیل می‌شود

مهوش کمالی روز یکشنبه به ایرنا گفت: بخش‌هایی از مجموعه اقتصادی کارخانه پنبه گرمسار که متعلق به دوره پهلوی بوده و به ثبت ملی رسیده است، به بخش خصوصی واگذار شده و از سوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حال مرمت و بازسازی است.
وی گفت: مرمت و بازسازی مجموعه کارخانه پنبه گرمسار که به موزه علم و صنعت تغییرنام داده است، در ۲ گام و در مساحت تقریبی چهار هزار مترمربع در حال اجرا است و هزینه مورد نیاز برای مرمت، تکمیل و تجهیز این مجموعه بیش از ۳۵ میلیارد ریال پیش‌بینی می‌شود که شرکت گذر سبز قومس به عنوان بهره‌بردار این هزینه را تعهد کرده است.
وی با بیان اینکه پس از پایان مرمت و بازسازی، این مجموعه با عنوان تالار پذیرایی، رستوران غذاهای سنتی و آماده بهره‌برداری می‌شود، خاطرنشان کرد: افتتاح گام اول این طرح تا پایان سال ۹۶ برنامه‌ریزی شده و امید است در رشد گردشگری منطقه موثر باشد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان گرمسار گفت: بر اساس زمان‌بندی پیش‌بینی‌شده، گام اول این مجموعه تا پایان سال جاری و گام دوم آن نیز در نیمه اول سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد که با افتتاح گام اول، بیش از ۸۰ نفر به‌طور مستقیم در این مجموعه مشغول به کار می‌شوند.
مجموعه کارخانه پنبه شهرستان گرمسار در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملّی کشور به ثبت رسید، در سال ۱۳۹۳ به‌عنوان موزه علم و صنعت تغییر نام داد، در سال ۱۳۹۴ بخشی از انبارهای این مجموعه مرمت ‌شد و به ‌عنوان بازارچه صنایع‌دستی شهرستان گرمسار مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
قدمت مجموعه موزه علم و صنعت گرمسار به دوره پهلوی اول باز می‌گردد، این مجموعه در مساحتی نزدیک به ۳۰ هزار مترمربع، شامل قسمت‌های مختلفی است و در طول سال گردشگران داخلی و خارجی زیادی از این بنای تاریخی بازدید می‌کنند.
به دلیل رونق کشاورزی به ویژه پنبه‌کاری در دهه‌های گذشته در شهرستان گرمسار، کارخانه پنبه احداث شد که تا چند سال قبل برای فرآوری این محصول مورد استفاده قرار می‌گرفت، طی چند سال گذشته و با کاهش میزان کشت محصول پنبه در این منطقه، این مجموعه تغییر کاربری داده شد و پس از مدتی برای اجرای طرح‌های اقتصادی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت.
استان سمنان بیش از یکهزار اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی دارد که حدود ۷۰۰ اثر به ثبت ملی رسیده است، واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی برای بازسازی رویکرد اصلی حوزه میراث فرهنگی استان سمنان در سال های اخیر بوده که با هدف ایجاد زیرساخت مناسب برای جذب گردشگر اجرایی شده است.
۶۱۰۳ تهیه و انتشار: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


خصوصی سازی


بازسازی