اخبار گردشگری

زمینه های تعامل مجموعه سعدآباد و کشور بلغارستان فراهم است

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی سعدآباد، در دیدار کیا پارسا مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و کریستو پولنداکف سفیر بلغارستان در تهران مباحثی در خصوص تبادل و تعامل های فرهنگی، علمی و پژوهشی مطرح شد.
پارسا اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی سعدآباد، تعاملات فرهنگی با سایر کشورهاست و آغاز این مهم از کشور بلغارستان، برای ما مایه خرسندی بسیار است و امیدواریم این رابطه مستدام باشد.
وی در این جلسه به فعالیت های علمی و فرهنگی صورت گرفته در سعدآباد و ظرفیت بالا و فضاهای مناسب این مجموعه تاریخی فرهنگی جهت برپایی نمایشگاه های هنری، نشست های علمی، فرهنگی و تخصصی در حوزه های فنی و مرمتی، کنسرت های موسیقی و دیگر برنامه ها اشاره کرد و خواستار تبادل افکار، ایده، تکنولوژی در زمینه های مختلف از جمله علم موزه داری و مرمت شد.
سفیر بلغارستان نیز از مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به عنوان بهترین و خوش نام ترین منطقه در تهران یاد کرد و با ابراز خرسندی از حضور در این مجموعه و آشنایی با تاریخ، موزه ها و فرهنگ ایران، از برنامه های فرهنگی و نمایشگاه های برگزار شده در سعدآباد قدردانی کرد و با توجه به گذشته تاریخی و دیرپای هر دو کشور، خواستار آغاز روابط مردم با مردم و فرهنگ با فرهنگ ایران و بلغارستان شد.
کریستو پولنداکف از ایران به عنوان همسایه خوب کشور بلغارستان در اسناد تاریخی این کشور در قرن ۱۸ میلادی با تاریخی غنی و طولانی یاد کرد و به متون فارسی، مستندات و داشته های فرهنگی و تاریخی ایرانی در بلغارستان اشاره داشت.
او از امکان برپایی نمایشگاهها و جشنواره های فرهنگی، هنری و تاریخی و نمایش فیلم های بلغار در سعدآباد و برپایی نمایشگاههای مجموعه سعدآباد در کشور بلغارستان خبر داد.
تدوین برنامه مشترک فرهنگی میان مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و سفارت بلغارستان در ایران و نمایش فیلم های منتخب این کشور در سعدآباد اولین فاز اجرایی فی مابین سعدآباد و سفارت بلغارستان خواهد بود.
در این دیدار مقرر شد هر دو طرف با ایجاد کارگروه های مشترک نسبت به تدوین تفاهم نامه فرهنگی جهت استمرار این دست نشست ها تا حصول نتایج ملموس ادامه یابد.
مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به مجموعه عمارت‌ها و کاخ‌هایی گفته می‌شود که در دربند، شمالی‌ترین و خوش آب و هواترین منطقه تهران در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار بنا شده ‌است.
مجموعه سعدآباد، چهار دوره تاریخی قاجاریه، پهلوی اول و پهلوی دوم و پس از انقلاب ایران را سپری کرده است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی این مجموعه به شکل موزه درآمد ولی با این وجود، یکی از کاخ های فعلی ریاست جمهوری برای ملاقات های رسمی در این مجموعه قرار دارد.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۰۵۵
دریافت: علی اسدی** انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*


فرهنگی


سعدآباد


بلغارستان


میراث فرهنگی