اخبار گردشگری

انتشار مقاله معرفی شهرستان زاوه در دانشنامه جهان اسلام

علومی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مقاله حاصل سه ماه کار مطالعاتی کتابخانه ای و مرور ۳۶ منبع علمی در رشته تاریخ و جغرافیا است که البته هر کدام از این منابع به معرفی بخشی از شهرستان زاوه پراخته اند.
وی گفت: به جرائت می توانم اذعان کنم علاقه مندان با مطالعه این دست نوشته قادر خواهند بود نسبت به ابعاد فرهنگی، تاریخی و اقتصادی منطقه زاوه آگاهی کامل و جامعی کسب کنند.
استاد تاریخ دانشگاه تربت حیدریه در معرفی زاوه گفت: زاوه، ولایت یا ناحیه ای تاریخی و امروزه شهرستانی در نیمه جنوبی استان خراسان رضوی و در شمال شرقی ایران است که در شرق شهرستان تربت حیدریه واقع و فاصله مرکز آن، دولت آباد، تا تربت حیدریه حدود ۲۵ کیلومتر است.
وی با بیان اینکه نام زاوه برگرفته از واژه ‘زو’ و به معنای آب و سرزمین آبخیز است، افزود: با استناد به تپه های باستانی منطقه زاوه، به نظر می رسد قدمت سکونت در آن به هزاره های پیش از میلاد بازگردد.
علومی در ادامه به معرفی دایره‌المعارف جهان اسلام پرداخت و گفت: دایره المعارفی است در باره شریعت مقدس اسلام و تاریخ و تمدن و فرهنگ ملل مسلمان از آغاز اسلام تا زمان حاضر که مقالات آن به ترتیب الفبایی تنظیم شده ‌است.
وی افزود: بخشی از مقالات این دانشنامه، بخصوص آنچه در باره اسلام، ایران و ادب فارسی است، اختصاصا برای دانشنامه تالیف شده که هم مولفان ایرانی و هم محققان مسلمان کشورهای دیگر در آنها مشارکت داشته اند.
علومی گفت: بنیاد دائره المعارف اسلامی، نهادی عمومی و غیردولتی است که در سال ۱۳۶۲به تصمیم آیت‌ الله سیدعلی خامنه‌ای (در دوره ریاست جمهوری ایشان) در تهران تأسیس و در حوزه مطالعات جهان اسلام و ایران، با هدف تدوین و نشر دانشنامه جهان اسلام آغاز به کار کرد و به ­تدریج به یکی از مراکز اصلی و معتبر دانشنامه ­نگاری در جهان اسلام تبدیل و تاکنون ۲۲ جلد از این دانشنامه به زیرور طبع آراسته شده است.
شهرستان زاوه تا آبان سال ۱۳۸۷، یکی از بخش‌های شهرستان تربت حیدریه بود که در این تاریخ به شهرستان ارتقا یافت و مرکز این شهرستان، شهر دولت آباد است.
شهرستان زاوه از شمال با شهرستان فریمان و شهرستان تربت جام، از غرب با شهرستان تربت حیدریه، از جنوب با شهرستان رشتخوار و خواف و از شرق با شهرستان تایباد و تربت جام همسایه‌ است.
وسعت این شهرستان دو هزار و ۴۳۷ کیلومترمربع و از دو بخش مرکزی و سلیمانیه تشکیل شده که دولت آباد مرکز شهرستان ۸۰ هزار نفری زاوه در فاصله ۱۶۶ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد و دارای ۷۲ روستا است.
فاصله بین زاوه تا تربت حیدریه ۲۸ کیلومتر است و مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
۶۱۲۱ /۱۷۴۴
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم انتشار: علی اصغرافتاده

انتهای پیام /*


فرهنگی


دانشنامه جهان اسلام


شهرستان زاوه


تربت حیدریه