اخبار گردشگری

پیشنهاد ایران به سازمان ملل: مرکز منطقه ای مطالعات گرد و غبار تاسیس شود

معاون آموزش و پژوهش و سرپرست مرکز بین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست در سومین مجمع محیط زیست ملل متحد در نایروبی پیشنهاد داد مرکز منطقه ای مطالعات گرد و غبار تاسیس شود.

کاوه مدنی در حاشیه سومین مجمع محیط زیست ملل متحد با معاون دبیرکل و مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل دیدار و درباره گسترش همکاری های محیط زیستی گفت و گو کرد.

مدنی در این دیدار در تشریح برخی از مهمترین چالش های محیط زیستی ایران، گفت: کمبود آب و توفان های گرد و غبار از جمله اصلی ترین چالش های محیط زیستی ایران است.

وی مدیریت نادرست منابع و مصارف آبی در کشور را اصلی ترین دلایل ایجاد چالش آبی در کشور برشمرد و افزود: به عنوان یک پژوهشگر معتقدم ایجاد ارتباط علمی و فنی در ارزیابی های محیط زیستی، جمع آوری و به روز رسانی اطلاعات متقن و مستند، همچنین شناسایی تمامی عوامل ایجاد کننده یک معضل، تاثیر مثبتی در اصلاح روندهای نادرست و حل چالش های محیط زیستی دارد.

مدنی با یادآوری اینکه محیط زیست موضوعی پیچیده و فرابخشی است، خاطرنشان کرد: حل چالش های محیط زیستی نیازمند توسعه همکاری ها در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست، ضمن یادآوری قطعنامه های صادر شده توسط سازمان ملل در زمینه مقابله با توفان های گرد و غبار، ابراز امیدواری کرد: تسریع در اجرای این قطعنامه ها و جذب همکاری های سایر بخش های مرتبط در سازمان ملل همچون EMG (گروه مدیریت محیط زیست) به منظور تامین منابع مالی و علمی منجر به تدوین یک استراتژی بین المللی برای مقابله با طوفان های گرد و غبار شود.

وی تاکید کرد: حل مشکلات محیط زیستی باید از طریق ایجاد درک متقابل و ریشه یابی همه علل و عوامل صورت گیرد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: ایران نیز با چالش های محیط زیستی فراوانی همچون توفان های گرد و غبار، کاهش سطح آبی دریاچه ارومیه، خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها و تاثیرات محیط زیستی ناشی از چالش های فرامرزی در حوزه آبی رو به رو است.

مدنی به ظرفیت ایران در زمینه کارشناسی فنی مباحث مرتبط با توفان های گرد و غبار اشاره کرد و گفت: توسعه همکاری ها و هم افزایی میان اقدامات ملی، منطقه ای و بین المللی می تواند منجر به انجام اقداماتی موثر برای مقابله با گرد و غبار شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد کرد: مرکز منطقه ای مطالعات ارزیابی از دور توفان های گرد و غبار برای دستیابی به راهکارهای موثرتر مقابله با این چالش های مهم محیط زیستی تاسیس شود.

هچنین اریک سولهایم معاون دبیرکل و مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در این دیدار بر اهمیت نقش ایران در منطقه برای حل معضلات محیط زیستی تاکید کرد.

سولهایم ضمن یادآوری تاثیرگذاری عوامل مختلف برچالش های فوق، گفت: شناسایی و ارزیابی راهکارهای علمی و فنی در چارچوب همکاری های منطقه ای و بین المللی برای رفع چالش های محیط زیستی ضروری است.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن مرور سابقه همکاری های ایران و برنامه محیط زیست سازمان ملل در موضوعاتی همچون گرد و غبار و احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: علاوه بر علاقمندی برای ادامه همکاری های سابق، امکان توسعه همکاری های علمی و فنی در موضوع گرد و غبار نیز وجود دارد.

مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد گفت: مقابله با توفان های گرد و غبار نیازمند همکاری های بلند مدت و مستمر منطقه ای و بین المللی است.
مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد به عنوان عالی ترین نهاد جهانی تصمیم گیر در حوزه محیط زیست، همچنین سکوی جهانی برای هدایت سیاست های جهانی در این حوزه، ۱۳ تا ۱۵ آذرماه سالجاری در مقر برنامه محیط زیست ملل متحد در نایروبی کنیا با تمرکز بر موضوع آلودگی در حال برگزاری است.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.