اخبار گردشگری

تولید یک میلیون مترمربع ورنی و گلیم در استان اردبیل

علیرضا دباغ عبداللهی روز سه شنبه افزود: اردبیل جز استان ‌های مستعد در حوزه صنایع دستی است و در شرایط موجود پتانسیل‌ های بالقوه‌ ای در صنایع دستی دارد و به راحتی می‌ توان این توانمندی ‌ها را به عرصه ظهور و بروز رساند.
وی با بیان اینکه در ۶۱ رشته صنایع دستی در استان اردبیل پروانه تولید صادر شده اظهار کرد: هنرمندان استان در بیشتر رشته ‌های صنایع دستی قابلیت منحصربفردی در تولید و عرضه محصولات به بازار دارند طوری که اردبیل در تولید بافته ‌های داری نظیر ورنی ، گلیم و جاجیم جز استان‌ های ممتاز کشور است.
دباغ عبداللهی گفت: فراتر از دولت تشکل‌های فراگیر مردمی می‌ توانند در تشکیل اتحادیه ‌ها و انجمن ‌های صنفی فعالیت کنند و تلاش می‌ شود با همت صاحبان حرف در بخش صنایع دستی و در دفاع از حق و حقوق فعالان این عرصه انجمن و اتحادیه صنفی صنایع دستی در استان اردبیل راه ‌اندازی شود.
به گزارش ایرنا از میراث فرهنگی اردبیل ، او تشریح کرد: تاکنون در کشور ۱۰ نشان ملی جغرافیایی صنایع دستی صادر شده که استان اردبیل با دریافت سه نشان در این حوزه پیشتاز است.
وی افزود: از پنج پرونده در نوبت رسیدگی نشان بین‌المللی جغرافیای صنایع دستی از کشورمان یک پرونده مربوط به ورنی مغان در نوبت بررسی و رسیدگی است که امیدواریم شاهد ثبت جهانی ورنی مغان در آینده نزدیک باشیم.
اردبیل از استان های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته های دور کالاها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می کنند.
بیش از ۱۲۰ هزار نفر در استان اردبیل در تولید بیش از ۶۲ رشته متنوع صنایع دستی اشتغال دارند.
چرم و ملیله اردبیل ، معرق نمین ، مرصع سنگ و معرق سنگ خلخال ، گلیم عنبران ، جاجیم بافی ، قالی بافی ، پالاز بافی ، ورنی بافی ، تراش شیشه ، مسند بافی ، سفالگری ، چاقو سازی ، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
۶۰۱۸/۶۰۱۶

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


گلیم


اردبیل