اخبار گردشگری

کارگاه ملیله کاری در اردبیل دایر شد

علیرضا دباغ عبداللهی روز سه شنبه در بازدید از این کارگاه تصریح کرد: ملیله نقره اردبیل یکی از صنایع دستی پررونق در بازار صنایع دستی این استان است.
او گفت: در سالیان گذشته ملیله نقره اردبیل با اخذ نشان های مرغوبیت ملی و حضور در نمایشگاه های خارجی مانند کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، ترکیه و آذربایجان توانسته به شکل مقبولی مطرح شود.
وی اظهار کرد: ملیله سازی ظریف ترین سبک هنر نقره سازی و ساخت زیورآلات به شمار می رود و یکی از قدیمی ترین روش های ساخت زیورآلات از فلزات گرانبهاست.
دباغ عبداللهی افزود: در این رشته بر خلاف سایر موارد از نقره شمش یا همان نقره خالص استفاده می شود که ضامن رنگ ثابت و درخشش دائمی محصولات تولیدی است.
او تشریح کرد: به روایت محققان قدیمی ترین آثار ملیله ایران متعلق به سال های ۳۳۰ تا ۵۵۰ قبل از میلاد مسیح است که بر اثر تاراج اسکندر و سپاهیان او از زیورآلات و اشیا گران قیمت آن دوره اثر چندانی باقی نمانده است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: طی قرن اخیر آنچه در اثر کاوش های باستان شناسی یا به طور تصادفی از دل خاک بیرون کشیده شده نشان از وجود هنر ملیله کاری و حتی موئید مهارت و استادی صنعتگران ملیله کار در ایران قبل از میلاد است.
به گزارش ایرنا از میراث فرهنگی اردبیل ، به گفته دباغ عبداللهی ، کارگاه ملیله نقره با همت آقای سعید اوجاقی با ظرفیت اشتغال هشت نفر و سرمایه گذاری یکصد میلیون تومانی بخش خصوصی راه اندازی شده است.
او تصریح کرد: آقای اوجاقی به عنوان یکی از فعال ترین هنرمندان و صنعتگران ملیله نقره اردبیل ضمن تربیت و آموزش ۱۰ ها ملیله کار هم اینک ۲ کارگاه ملیله کاری دارد که علاوه بر تولید در امر آموزش به شیوه استاد شاگردی فعال است.
بیش از ۱۲۰ هزار نفر در استان اردبیل در تولید بیش از ۶۲ رشته متنوع صنایع دستی اشتغال دارند.
چرم و ملیله اردبیل ، معرق نمین ، مرصع سنگ و معرق سنگ خلخال ، گلیم عنبران ، جاجیم بافی ، قالی بافی ، پالاز بافی ، ورنی بافی ، تراش شیشه ، مسند بافی ، سفالگری ، چاقو سازی ، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
۶۰۱۸/۶۰۱۶

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


اردبیل


ملیله