اخبار گردشگری, گردشگری و توریسم

عضو شورای عالی میراث فرهنگی: گردشگری در کشور سنتی است

به گزارش ایرنا غلام حیدر ابراهیم بای سلامی روز سه شنبه در همایش سرمایه گذاری، تولید و اشتغال خراسان جنوبی در بیرجند افزود: مهمتر از مزیت های اقتصادی گردشگری، فقر دانش نسبت به اثرات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی این صنعت مهم است که باید جبران شود.
وی با بیان اینکه گردشگری به مهمترین صنعت جهان تبدیل می شود عنوان کرد: صنعت گردشگری از صنعت خودرو پیشی گرفت اما صنعت نفت هنوز از گردشکری جلو است.
وی گفت: سال ۲۰۲۰ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر در فرآیند میزبانی و میهمانی از مبدا به مقصدی سفر خواهند کرد و صنعت گردشگری به جلو خواهد رفت که در برنامه اکثر کشورها قرار گرفته است.
عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: گردشگری می تواند یکی از ارکان های مهم توسعه پایدار و از زیرساخت های مهم اقتصادی باشد و نخستین کارکردش درآمدزایی، سپس اشتغالزایی، فقرزدایی و پایداری است.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی دارای ۸۰۰ اثر تاریخی ملی و سه اثر ثبت جهانی است افزود: فرهنگ سنتی مردم، کویر و بیابان از جاذبه های گردشگری مهم این استان است.
بای سلامی اظهار کرد: امروز جاذبه های مصنوعی در کشورهایی که فاقد آثار هستند ایجاد می شود در صورتی که خراسان جنوبی دارای ظرفیت های زیادی در حوزه گردشگری است.
وی گفت: این درحالیست که برخی روستاها در حال تخلیه شدن است و این به دلیل بی مسئولیتی است و مقصر آن تک تک خود ما هستیم.
وی تاکید کرد: بیرجند می تواند در زمینه گردشگری فعال باشد به شرطی که به عنوان شهر مقصد اقلیم خاص تبدیل شود.
عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه موقعیت ها و فرصت ها باید تبدیل به تجارت شود افزود: درآمد گردشگری برعکس صنعت نفت ابتدا به دست مردم می رسد اما در صنعت نفت ابتدا به دست دولت می رسد.
وی گفت: در شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری که با حضور معاون اول رئیس جمهوری و ۱۱ نفر از اعضای کابینه برگزار می شود پیشنهاد دادیم شورای عالی گردشگری استان ها تشکیل شود که شدنی است و بسیاری از ظرفیت ها آماده است.
وی ادامه داد: در زمینه توسعه و پیشرفت کشور همه جناح ها و گروه های سیاسی هم فکر و هم نظر هستند و این راه و روشی است که همه باید همبستگی داشته باشیم تا منطقه ای آباد داشته باشیم.
بای سلامی سیاست را یک اصل ملی و مهم دانست و گفت: سیاست گذاری به معنای پیشرفت و توسعه کشور مقدم بر هر امر دیگر است.
وی بیان کرد: امروز ساختار تولید و اشتغال در جهان متحول شده و شیوه های سنتی دیگر پاسخگو نخواهند بود.
وی گفت: امروز از مرحله کشاورزی به صنعتی و از صنعتی به خدمات عبور کرده ایم و اکنون در عصر جهانی شدن موضوع های جدیدی در اقتصاد مطرح است که در این بخش بسیار نقش آفرین هستند.
وی افزود: در خراسان جنوبی استعداد معدنی، صنایع دستی و گردشگری زیادی وجود دارد لذا باید بر مبنای استراتژی و برنامه درست این ظرفیت ها را دنبال کنیم.
عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: ۲ مشکل کمبود آب و فرصت های شغلی از جمله ابرچالش های امروز جامعه هستند.
همایش سرمایه گذاری تولید و اشتغال استان خراسان جنوبی روز سه شنبه با حضور مقامات کشوری، سرمایه گذاران و سرکنسولگران و دیپلمات های خارجی در سالن اجتماعات شهید رجایی استانداری گشایش یافت.
۹۸ سرمایه گذار از خراسان رضوی از بخش های مختلف صنعت، معدن، عمران، گردشگری، تجارت و اقتصاد محض به استان آمدند و ۱۴ نفر از تهران و ۱۰ سرمایه گذار از سیستان و بلوچستان برای آشنایی با امکانات و قابلیت های این استان مرزی برای سرمایه گذاری در این همایش حضور دارند.
در حاشیه این همایش، نمایشگاه ظرفیت های سرمایه گذاری خراسان جنوبی با حضور ادارات کل صنعت، معدن و تجارت؛ جهاد کشاورزی؛ میراث فرهنگی و اتاق بازرگانی در استانداری خراسان جنوبی برپا شده است.
استان خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان و حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت بعد از سیستان و بلوچستان و کرمان سومین استان پهناور کشور محسوب می شود و از قابلیت های اقتصادی ویژه از جمله در بخش کشاورزی، معدن، تجارت مرز و گردشگری برخوردار است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7557*3028*خبرنگار- رقیه محمدی * انتشار- رسول محمدحسنی

انتهای پیام /*


اقتصاد


سرمایه گذاری


گردشگری


خراسان جنوبی