اخبار گردشگری

شناسایی ۶۶گور باستانی در شهرسوخته

سید منصور سید سجادی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این فصل پژوهش و کاوش‌های باستان‌ شناسی شهرسوخته با تکیه بر فعالیت‌های میان‌ رشته ‌ای با همکاری ۱۴ پژوهشگر ایتالیایی و آلمانی از ۱۳ آبانماه تا کنون انجام شده است.
وی بیان کرد: این فصل از کاوش در شهر سوخته شمال سیستان و بلوچستان هم اینک به پایان رسیده است.
وی افزود: از آنجایی که در کاوش‌های پیشین کارگاه‌های صنعتی شهر سوخته کمتر مورد پژوهش و مطالعه قرار گرفتند در این فصل فعالیت بیشتر در بخشی از کارگاه‌های صنعتی که گمان می‌ رود محل ساخت مهره‌های لاجورد و فیروزه بوده متمرکز شدند.
وی افزود: این اقدام با هدف دستیابی به مواد اولیه و ابزار کار صنعت کاران شهرسوخته انجام شد که علاوه بر ۶۶ گور باستانی بقایایی از منطقه صنعتی و معماری نیز بدست آمده است.
سرپرست هیات کاوش شهر سوخته سیستان و بلوچستان با اشاره به حضور ۱۴ پژوهشگر ایتالیایی و آلمانی در این فصل از کاوش‌های شهر سوخته گفت: بیشتر این پژوهشگران از متخصصان درجه یک علوم رشته ای دانشگاه سالنتو ایتالیا بودند که تجربیات در زمینه کاوش در کشورهای سوریه، عراق، آفریقا، کشورهای آسیایی وغیره داشتند.
سید سجادی اظهار داشت: در ۱۵ فصل کاوش گذشته شهرسوخته آثار و اشیای بسیاری کشف شده است که مهمترین آنها شامل نخستین چشم مصنوعی جهان، نشانه‌های کهن ‌ترین جراحی مغز، خط‌ کش پنج هزار ساله، قدیمی‌ ترین تخته ‌نرد و نخستین انیمیشن جهان هستند.
به گزارش ایرنا شهرسوخته سیستان و بلوچستان به عنوان پیشرفته ترین شهر جهان قدیم مهد نخستین های جهان «نخستین جراحی جمجه، نخستین انیمیشن، نخستین چشم مصنوعی، نخستین شبکه فاضلاب شهری، نخستین تخته نرد جهان و صدها اثر منحصر به فرد» با بیش از پنج هزار سال قدمت همواره به ویژه در سال ۹۶که «سیستان و بلوچستان مقصد گردشگری ناشناخته ایرانیان» نامگذاری شده، آماده پذیرایی از گردشگران است.
سیستان و بلوچستان با پیشینه ای غنی در تاریخ و تمدن ایرانی و اسلامی امسال نیز فرصتی مطلوب را فراروی میهمانان و مسافران قرار داده تا با سفر به این دیار پر رمز و راز و ناشناخته و آشنا شدن با زیباییها و ظرفیت های منحصر به فرد گردشگری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن، خاطره های ماندگار را با خود به ارمغان برند.
سرزمین کهن سیستان و بلوچستان از تالاب بین المللی هامون در شمال تا پهن دشت نیلگون دریای عمان در جنوب این استان از بهترین خلقت های خداوند برخوردار است، اینجا سرزمین آب، آفتاب، باد و آینه و دیار نخل های راست قامت، بلند همت و کوتاه آرزو است، در این سرزمین ریگ های تفتیده در شکوه انوار طلایی خورشید، پای می کوبند و جان به خنکای نسیم شب های با صفا می سپارند.
در میان صدها اثر و محوطه باستانی و تاریخی سیستان و بلوچستان شهرسوخته خودنمایی می کند، این اثر باستانی نام بقایای دولت شهری باستانی در ایران است که در ۵۶ کیلومتری زابل و در حاشیه جاده زابل – زاهدان در جنوب شرق ایران و در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است این شهر بر روی آبرفت های مصب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون و در ساحل آن رودخانه و دریاچه بنا شده بود.
مطالعه و بررسی بقایای این شهر نشان دهنده سیر تحول علوم و فنون مختلف در فلات ایران است به طوری که باستان شناسی، جامعه شناسی، تجارت، بازرگانی و مبادلات بین المللی، تاریخ تحول ادیان در دوره های پیش از تاریخ و تاریخی، تاریخ شهرنشینی و شهرسازی، سیر تحول معماری و هنرها و فنون سنتی، تاریخ آغاز نگارش، تاریخ پزشکی و علوم وابسته، جانور شناسی، تغذیه، کشاورزی، دامداری، حشره شناسی، گیاه شناسی، زمین شناسی، فلزگری، جواهر سازی، بافندگی و خراطی تنها بخشی از فنون و هنرهای قابل مطالعه در بقایای شهر سوخته است.
آثار کهن ترین نمونه جراحی، کهن ترین نمونه پارچه های موجود، کهن ترین اثر معرق کاری و کهن ترین نمونه های زیره، گشنیز و پسته وحشی از جمله اطلاعات و داده های به دست آمده در شهر سوخته است.
بر مبنای یافته های باستان شناسان شهرسوخته ۲۸۰ هکتار وسعت دارد و بقایای آن نشان می دهد که این شهر دارای پنج قسمت اساسی شامل بخش مسکونی واقع در شمال شرقی شهر، بخش های مرکزی، منطقه صنعتی، بناهای یادمانی و گورستان است که به صورت تپه های متوالی و چسبیده به هم واقع شده اند.
۷۳۱۶**۳۲۱۳/۱۷۷۲ خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: مجید ملازاده

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


شهرسوخته


شانزدهمین فصل کاوش