اخبار گردشگری

عضوشورای تهران:تخریب ثابت‌پاسال امکان‌پذیر نیست

حسن خلیل آبادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق قانون بناهای تاریخی که ثبت ملی هستند نمی توانند اجازه ساخت و کاربری جدید را دریافت کنند.
وی با بیان اینکه انجمن های مدنی و رسانه ها در خصوص تخریب این اثر ملی حساس و پیگیر آن هستند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر پرونده تخریب آن بسته شده و هیچ مشکلی این اثر را تهدید نمی کند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برخی از مالکان در نظر دارند تا از طریق دیوان عدالت اداری بناهای خود را از ثبت ملی خارج کنند خاطر نشان کرد: در این زمینه هر موردی وجود داشته باشد، اعضای شورا در صحن علنی آن را رسیدگی خواهند کرد و در این خصوص تذکراتی مبنی بر حمایت بیشتر به قوه قضاییه خواهیم داشت.
عضو شورای اسلامی شهر تهران، تجریش و ری ادامه داد: بحث حفظ جداره های تاریخی در شهر تهران بازسازی، نوسازی و نگه داری خواهند شد که در این زمینه باهمکاری مالکان این بناهای تاریخی پایتخت را حفاظت خواهیم کرد.
کاخ ثابت پاسال تهران اگر چه از ظاهر شبیه به قصرهای فرانسه است ولی در تزئینات آن هنرهای ایرانی به کار رفته است، این خانه پیش از انقلاب، گران‌ترین و بزرگ‌ترین خانه شهر تهران بشمار می رفت که ارزش آن در آن زمان ۱۵ میلیون دلار برآورد شده بود.
ساخت این خانه (کاخ ثابت پاسال) در سال ۱۳۴۰ آغاز و در مدت زمانی ۱۲ ساله به اتمام رسید.
خانه تاریخی «ثابت ‌پاسال» یا «قصر سنگی» که به «کاخ ورسای ایران» معروف است، ۱۱ هزار و ۵۴۳ مترمربع مساحت دارد و در ابتدای بلوار آفریقا واقع شده است.
بنیاد مستضعفان این خانه تاریخی را بعد از انقلاب مصادره کرد و اکنون علی انصاری مدیر‌عامل بانک آینده مالک این بنای تاریخی است.
۳۱ خرداد ۱۳۹۶ مراتب ثبت ملی خانه ثابت در نامه‌ای از سوی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به استاندار تهران ابلاغ شد.طبق این ابلاغیه «خانه ثابت (معروف به کاخ ثابت‌پاسال)» تحت حفاظت و نظارت این سازمان است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.

*بافت فرسوده منطقه ۱۱ و ۱۲ تهران مورد توجه اعضای شورا
رئیس کمیسیون میراث فرهنگی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برای بافت فرسوده مناطق ۱۱ و ۱۲ چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد گفت: در این خصوص بخشی از بافت های فرسوده به علت ایمن شدن باید تخریب شود و بخشی دیگر نیز مرمت، نگه داری و در مقابل زلزله و حوادث دیگر تقویت و ایمن شوند.
خلیل آبادی اظهار کرد: مناطق ۱۱ و ۱۲ تهران بیشترین سند و پلاک های بناهای ارزشمند و ملی را در خود جای داده، تلاش ما این است که در شورای شهر تهران با امضای تفاهم نامه این آثار با ارزش را حفظ کنیم.
عضو شورای شهر تهران زلزله را یکی از بحران های غیر قابل پیش بینی عنوان کرد و گفت: ستاد بحران می تواند با یکپارچه سازی، بناهای جدید پایتخت در مقابل زلزله ایمن کنند.
خلیل آبادی در خصوص سایر بناها از جمله مدارس، بیمارستان ها، مساجد و بناهای عمومی نیز اظهارکرد: وزارتخانه و سازمان های متولی پیگیر موضوع ایمن سازی و مقام سازی بناهای مذبور باشند.
خبرنگار: امین کمالی فر**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/۷۲۴۷//۱۳۴۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


کاخ ثابت پاسال


تهران