اخبار گردشگری

تصاویر:تحصیل مسن ترین دانشجوی خاورمیانه در شیراز/ او با توریست ها،فرانسوی صحبت می کند!

ابراهیم اژدری|

علم آموزی زمان ، مکان وپیر و جوان نمی شناسد، همت والایی می خواهد تا آدم در هر سن وسالی که باشد، در ورای همه گرفتاری ها ومشغله های زندگی دوباره به خود بیاید وعزمش را جزم کند برای رفتن به دانشگاه و نشستن در کلاس درس استاد…

به گزارش“توریسم آنلاین”می داند که نمی تواند همپای جوانان مسیر ورودی دانشگاه تا رفتن به ساختمان قلم را به راحتی قدم بزند! اما او این را هم پای ورزش کردنش می گذارد که روزگاری خود قهرمان دو ومیدانی کشور بود.

قدم به قدم که برمی دارد خنکای پاییزی شهرک گلستان را حس می کند. نگاهی به کوه های زیبای دراک می اندازد که هنوز گرد برف برروی آن ننشسته است. “دراک” سالها او را از بالاترین نقطه شهر نگریسته است.حتی آن سالها که هنوز گرد سفید برروی موهایش نقش نبسته بود. روزهایی که برای حضور در جلسات قضاوت، پله های دادگستری را دوتا یکی می کرد.

فیل” حسنعلی ممتحن” دوباره یاد هندوستان کرده و پس از سالها دوری از درس و مشق، دوباره او را به تحصیل کشانده است.

تحصیل مسن ترین دانشجوی خاورمیانه در شیراز/ او با توریست ها به زبان فرانسه صحبت می کند!

او را خیلی از شیرازی ها می شناسند، از ۸۶ سال سنی که از خدا گرفته است، ۳۷ سال به قضاوت در ۹ شهر از جمله شیراز،آبادان واهواز پرداخته و بعد از آن به وکالت مشغول بوده است. دادستان شیراز و معاونت دادسرای استان فارس نیز در کارنامه دارد.

خودش می گوید در زمان تحصیل کارشناسی وکارشناسی ارشد دردانشکده حقوق دانشگاه تهران در زمان دکتر مصدق، که ریاست دانشکده نیز برعهده دکتر موسی عمید بود ا از دانشجویان برتر بوده و زیر نظر اساتید به نامی به تحصیل پرداخته است.

او امروز مدرس انجمن خوشنویسان ایران نیز هست و منتخب قرآن مجید به خط نسخ از وی به چاپ رسیده است.

علاقه زیاد او به زبان فرانسه موجب شد تا رشته زبان خود را دردانشگاه، فرانسوی انتخاب کند. اگر چه حالا او مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه پیام نور شیراز را برای تحصیل دوباره اش انتخاب کرده اما هنوز هم با خارجی ها در اماکن توریستی شهر با زبان فرانسه محاوره می کند که برای توریست ها خصوصاً فرانسوی ها تعجب برانگیز است.

تحصیل مسن ترین دانشجوی خاورمیانه در شیراز/ او با توریست ها به زبان فرانسه صحبت می کند!

دکتر احسان ممتحن فرزند بزرگ اوست که پس از اخذ مدرک دکترا از آلمان، الان عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج است.دختر او نیز پزشک است ودریکی از بیمارستانهای شیراز فعالیت دارد.

حسنعلی ممتحن راز سلامتی اش را ورزش کردن و دور نگه داشتن خود از دخانیات ومواد مخدر می داند وبه جوانان توصیه می کند که هیچگاه لب به سیگار نزنند. او روزگاری ورزش قهرمانی را هم دنبال می کرده و قهرمان دو ۳۰۰۰ متر کشور بوده است.

امروز دانشگاه پیام نور مفتخر است که کهنسال ترین دانشجوی خاورمیانه دراین دانشگاه مشغول به تحصیل است.او دانشگاه پیام نور را بسیار بانظم و مرتب می داند ومی گوید درحالی که در طول عمرش دانشگاه های زیادی را می شناخته است اما دانشگاه پیام نور جایگاه خاصی برای او دارد.

علم آموزی، نه تنها زمان ومکان نمی شناسد بلکه بالارفتن سن هم نمی تواند مانع آن شود. و امروز حسنعلی ممتحن با حداقل روزانه ۲ ساعت مطالعه ، این را ثابت کرده است. او سعی می کند همه کارهایش را خودش انجام دهد وعلاوه بردرس خواندن، پرستار خوبی برای همسر بیمارش هم باشد. حسنعلی ممتحن حالا چند دقیقه ای دیرتر از سایر دانشجویان به کلاس درس رسیده است او هیچ گاه یادش نرفته است که سنگ ولاخ های مسیر نمی تواند مانع رسیدن رود به دریا شود.

+ ۵ مخالفم – ۰