اخبار گردشگری

جانمایی قرآن تاریخی روستای کانی مشکان

به گزارش ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان، قرآن کانی مشکان از جمله قرآن های تاریخی و با ارزش استان کردستان در روستایی به همین نام قرار دارد و به شماره ۲۵۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی کردستان در این آیین با بیان اینکه قرآن کانی مشکان هفتمین قرآن تاریخی مرمت شده در این استان است، اظهار کرد: قرآن تاریخی نگل نیز هشتمین قرآن تاریخی در دست مرمت است که در دی ماه امسال این اثر تاریخی نیز جانمایی می شود.
سید محسن علوی افزود: هم اکنون برخی از روستاهای کردستان به مهد قرآن های تاریخی تبدیل شده اند که این موضوع نشان از دینداری و پایبندی مردم کردستان به آیین ها و سنت های اصیل و مقدس اسلام ناب محمدی است.
وی با تاکید بر لزوم ساماندهی و مرمت تمامی قرآن های موجود در سطح استان ادامه داد: قرآن کانی مشکان مربوط به قرون اولیه اسلامی است که با همکاری فرمانداری سنندج پس از طی مراحل قانونی آن را به بهترین شیوه مرمت و امروز به مکان اصلی خود بازگردانده شده است.
وی با اشاره به اهمیت توسعه روستای کانی مشکان در زمینه گردشگری با توجه به پتانسیل های موجود در روستا، گفت: امیدواریم با همکاری ارگان ها و نهادهای ذیربط، اهالی روستا و با بهره گیری از امکانات موجود بتوانیم گام های بهتری برای توسعه روستای کانی مشکان برداریم.
فرماندار شهرستان سنندج نیز در این آیین اظهار کرد: تاثیر قرآن بر تمامی بخش های فرهنگی، تاریخی و هنری مردم ایران اسلامی امری بوده و این تاثیر به حدی است که می توان به صراحت نقش قرآن را در تمامی قسمت ها و بخش های زندگی مردم مشاهده کرد.
محمد ابراهیم زارعی با اشاره به نوشته شدن دو سوم قرآن بر دیوارهای مسجد جامع سنندج، گفت: نوشته شدن قرآن با رسم الخط زیبا در مسجد جامع سنندج، در کل کشور بی نظیر است.
وی یادآور شد: مردم کردستان همواره در حفظ آیین ها و سنت های اسلامی به بهترین شیوه اهتمام داشته اند و وجود قرآن های نفیس در جای جای این استان نشان از این امر مهم دارد.
زارعی همچنین بر حفظ بافت سنتی، آیین‌ها و آثار تاریخی موجود در روستای کانی مشکان توسط اهالی روستا تاکید کرد و افزود: کانی مشکان در مسیر رینگ گردشگری آبیدر قرار گرفته و این موضوع از جمله نقاط قوت برای توسعه گردشگری در این روستا محسوب می شود.
کردستان دارای ۱۰ قرآن تاریخی از دوره های صدر، میانه و معاصر اسلامی است که قرآن تاریخی روستاهای سلین، کاشتر، کانی مشکان، مولان آباد، نجنه علیا و هفتاش است که تاکنون هفت مورد از آنها مرمت و خود روستاها جانمایی شده است.
اعطای مدیریت حفاظت از این قرآن ها به خود اهالی روستاها تقدیر دیگری از نهادهای دولتی از مردم برای ارزش گذاری به یادگارهای گذشتگان است.
کردستان ۸۲۸ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی داشته که از این تعداد هشت مورد اثر منقول شامل قرآن ها و برخی کتاب ها و همچنین ۳۱ اثر معنوی است.
دریافت و تنظیم: حسن حسین زاده ** انتشار: مجید سلیمانی
۳۰۳۴/۹۱۰۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


قرآن


کانی مشکان


آثار تاریخی