اخبار گردشگری

رئیس اداره میراث مراغه: مالک خصوصی از مرمت حمام تاریخی شیخ الاسلام ممانعت می کند

یعقوب طالبی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون این اثر تاریخی به صورت ملک شخصی اداره شده و از سوی مالک آن، از فهرست آثار ثبت شده ملی خارج شده است.
وی ادامه داد: با توجه به مالکیت شخصی این حمام تاریخی، سازمان میراث فرهنگی بدون جلب رضایت مالک قادر به مرمت و بازسازی این اثر نیست.
وی با اشاره به برخی اخبارمنتشره در فضای مجازی مبنی بر وضعیت نامناسب حمام های تاریخی مراغه اظهار کرد: هم اکنون سه حمام تاریخی خواجه نصیر، حاجی غفار و شیخ الاسلام در فهرست آثار ثبت شده ملی قرار دارند که حمام تاریخی خواجه نصیر از سوی میراث فرهنگی در دست مرمت بوده و ۵۰ درصد آن مرمت شده و این حمام تحت حفاظت کامل بوده و برای مرمت کل بنا به تخصیص اعتبار ویژه نیاز است.
طالبی گفت: در راستای اجرای طرح مرمت حسینیه تاریخی حاجی غفار، سقف حمام تاریخی این مجموعه نیز با رعایت اصول ایمنی مرمت شده است.
وی افزود: تاکنون برای مرمت حسینیه حاجی غفار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده و برای تکمیل آن ۲ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در ردیف بودجه های تخصیصی سالجاری قرار داده شده است.
وی اضافه کرد: با پایان عملیات اجرایی حسینیه حاجی غفار، کار نوسازی و مرمت حمام تاریخی این مجموعه، سال آینده آغاز خواهد شد.
به گزارش ایرنا، شهرستان مراغه با حدود ۵۱۵ اثر تاریخی و تپه های شناسایی شده جزو ۱۰ شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور محسوب می شود که حدود ۳۰۰ اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شهرستان مراغه با حدود ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
خبرنگار: ابراهیم مطلوبی**انتشار:عیسی عطاپور**
۳۰۷۷/۷۴۸۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث


آثار تاریخی


مراغه