اخبار گردشگری

معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی: حمام کلانتر جزو آثار ثبت شده ملی نیست

حسن قریشی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برخلاف ادعاهای مطرح شده در فضای مجازی، حمام یاد شده از دهه ۱۳۷۰شمسی در وضعیت تخریب قرار گرفت و تخریب جدید در این مکان صورت نگرفته است.
وی اظهار کرد: حمام کلانتر حتی در عرصه حریم خانه تاریخی کلانتر قرار ندارد و قابلیت ثبت تاریخی نیز در آن نیست و در حقیقت هیچ ربطی به این خانه تاریخی در منطقه بیلانکوه تبریز ندارد.
به گزارش ایرنا، حانه و باغ کلانتر در خیابان عباسی، کوچه هاشمی با پلاک شهرداری ۲۳ واقع و متعلق به ابراهیم خان شرف الدوله کلانتری از نمایندگان مردم تبریز در اولین دوره مجلس شورای ملی دوره قاجار است.
این خانه در سال ۱۳۶۰ توسط محمد اخوان دبیر بازنشسته تبریزی خریداری شده است.
این بنا کوشکی در داخل باغی به مساحت شش هزار و ۵۵۰ مترمربع و دارای دو طبقه می باشد و معماری آن ملهم از معماری قفقاز است.
پلان این خانه قرینه و همانند سایر بناهای دوره قاجاریه تقارن به صورت کامل در این خانه رعایت شده است.
تاریخ ساخت خانه کلانتر تبریز ۱۳۱۱ هجری قمری ثبت شده است.
در حال حاضر این خانه و باغ به صورت متروکه رها و ضلع شمالی آن به طور کامل تخریب شده است.
این باغ به همراه باغ فتح آباد و باغ امیر تنها نمونه باغ تفرجگاهی به صورت یک کوشک در وسط و حوض در مقابل آن است که در شهر تبریز از زمان قاجاریه باقی مانده است.
سرستون های گچی، طلق رومی بالای ستون های ایوان های طبقه اول، قاب بندی های آجری، گچ بری های برجسته در نما با نگاره های انگور و برگ، کاشی کاری هفت رنگ بالای طاق های ایوان ها، شومینه اتاق طنبی و قاب بندی های گچی داخل طبقه همکف از حمله ویژگی های خانه کلانتر است.
هم اکنون هشت حمام تاریخی تبریز شامل حمام نظافت، مهدی خان، چرنداب، بهار، خان، سرهنگ، نوبر، نخست، شهریار و نوبهار در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
خاندان کلانتر از خاندان های قدیمی تبریز محسوب می شوند که شجره نامه شان به دوره صفویه می رسد و میرزا مهدی خان کلانتر از جمله شخصیت های شناخته شده آنان است.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی **انتشاردهنده: عزیزی راد
۳۰۳۸/۵۱۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث


حمام کلانتر


تبریز