اخبار گردشگری

تکذیب اخبار مربوط به تخریب قلعه فلک الافلاک خرم آباد

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان ، غلامرضا سلیمانی بیان کرد:قلعه زیبای فلک الافلاک خرم آباد شاه بیت بناهای تاریخی لرستان ،این روزها به وسیله ای برای تخریب مسئولان استان تبدیل شده است.
وی ادامه داد: برخی در فضاهای مجازی این نوع خبرها را به یک پویش در حفاظت از این بنای تاریخی تبدیل کرده اند که باعث دلگرمی مسئولان میراث فرهنگی استان است که مردم را هم در کنار خود برای حفاظت از همه بناهای تاریخی این دیار می بینند اما در مرحله دوم جوسازی هایی است که این روزها برخی از آن برای تخریب مسئولان استان استفاده می کنند.
سلیمانی اضافه کرد: در خبری که مبنی بر تخریب قلعه فلک الافلاک خرم آباد توسط یکی از پایگاههای خبری استان ( از قبل سابقه جوسازی بر علیه میراث فرهنگی لرستان را داشته ) برای نخستین بار منتشر شد ذکر نکاتی ضروری بنظر می رسد.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان اظهار کرد: نگارنده خبر اشاره دارد که قلعه فلک الافلاک در حال فرو ریختن است، عمق ترک ها بیشتر شده و نم و رطوبت این بنا را احاطه کرده که در این خصوص به مردم استان اطمینان می دهیم چنین خبری کذب محض است و هیچ خطری قلعه را تهدید نمی کند و این اثر ارزشمند همچنان استوار و محکم ایستاده و خواهد ماند.
وی افزود: قلعه فلک الافلاک همچون دیگر بنای تاریخی این سرزمین کهن نیاز به مرمت و آزادسازی که دارد که در این خصوص در سالهای اخیر کارهای بسیار خوبی صورت گرفته و در حال انجام است.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: ما در سالهای اخیر بخشی از کار مرمت قلعه را انجام داده ایم و برای مرمت کامل آن نیازمند اعتبارات بیشتری هستیم که در این خصوص مذاکرات با سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور صورت گرفته و بزودی با تامین اعتبار، ادامه مرمت این بنای تاریخی را پیگیری خواهیم کرد.
سلیمانی اضافه کرد: متاسفانه برخی با بزرگ نمایی مشکلات قلعه فلک الافلاک و سو استفاده از این بنای ارزشمند، با ارسال گزارشی کذب از تخریب قلعه فلک الافلاک خرم آباد به شبکه های معاند و انتشار آن در فضاهای مجازی، قصد برهم زدن آرامش مردم و تخریب مسئولان را دارند که در این خصوص قطعاً از طریق مراجع قضایی با آنها برخورد قانونی خواهد شد.
به گفته وی همه مسئولان لرستان بخصوص همکاران اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان نسبت به حفظ ، مرمت و معرفی بناهای تاریخی این دیار با حساسیت و جدیت زیادی در حال فعالیت هستند و حتی بلافاصله پس از زلزله اخیر کرمانشاه ، از قلعه بازید و نسبت به عدم خسارت به این بنای تاریخی به مردم اطمینان دادند.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان ادامه داد: در اجرای قانون ساماندهی قلعه فلک الافلاک اقدامات موثری از جمله تملک ۴۲ باب مغازه تجاری، تملک املاک دانشگاه صورت گرفته و در سال جاری نیز با پیگیری مسئولان مقررشده تا طی یک پروسه ۲ ساله اطراف قلعع تخلیه شود.
قلعه تاریخی فلک الافلاک بر بلندای تپه ای باستانی و در مرکز شهر خرم آباد واقع شده است.
این اثر از یادگارهای شهر کهن شاپور خواست و بنای اولیه آن به زمان شاپور اول ساسانی در قرن سوم میلادی برمی گردد.
موزه قلعه فلک الافلاک پس از ثبت در فهرست آثار ملی کشور، موزه فلک الافلاک نام گرفته و شامل بخش های مردم شناسی، هنرهای سنتی و باستان شناسی می شود.
در تالار موزه مردم شناسی، عکس ها و ماکت های کوچک و بزرگ متعددی از شیوه ها و رسوم گوناگون زندگی مردان و زنان عشایر و روستایی در منطقه لرستان به نمایش گذاشته شده است.
وسعت تقریبی این بنا حدود پنج هزارو۳۰۰ مترمربع، شامل هشت برج، ۲ صحن و ۳۰۰ جان پناه است که ارتفاع بلند ترین دیوار تا سطح تپه ۲۳ متر و از سنگ آجر، خشت و ملات گچ و آهک در ساخت این اثر استفاده شده است.
۷۲۷۴/۶۰۶۰
خبرنگار:مریم نریمانی**انتشاردهنده:محمد علیدوستی

انتهای پیام /*


فرهنگی


فلک الافلاک


تخریب


لرستان