اخبار گردشگری

سارقان گوردخمه طاقچه بت شهرستان سمیرم دستگیر شدند

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان صفهان، فریدون الله یاری روز پنجشنبه افزود: سارقان این اثر تاریخی روز گذشته در پی گزارش ۲ روز قبل همیاران و دوستداران میراث فرهنگی شهرستان به یگان حفاظت میراث فرهنگی در یک عملیات پلیسی و با همکاری نیروی انتظامی شهرستان سمیرم دستگیر شدند.
بگفته وی، دستگیر شدگان یک گروه سارقان حرفه ای بودند که همراه با تجهیزات کامل و در حال انجام سرقت توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی و نیروی انتظامی شهرستان سمیرم دستگیر شدند.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: سارقان پس از تکمیل پرونده به مقام قضائی معرفی شدند.
کتیبه گور دخمه طاقچه بت شهرستان سمیرم از نشانه های به جای مانده از دوران ساسانی است که خطوط آن به پهلوی ساسانی نوشته شده و در سمت راست آن «استودان» یا گور دخمه ای کشف شده که بنا به نظر کارشناسان فرهنگی، برای دفن یکی از بزرگان آن زمان تهیه شده است.
کتیبه طاقچه بت سمیرم، به تاریخ ۱۹/۱۱/۱۳۸۹ به شماره ۲۹۷۶۷ در فهرست آثار ملی کشورمان، به ثبت رسیده است.
پارک ‘تقرچه’ با یادمان های دست کند باستانی، چشمه ‘خوانسار’، تخت سلیمان آب ملخ، حمام ‘کمال الملک وزیر’، ‘تل شاهی و وزیری’، ‘قلعه بهمن’، آبشار ‘خفر’، آبشار سمیرم، چشمه ‘ناز ونک’، ‘تالاب خان وردشت’،آبشار ‘بی بی سیدان’،چشمه’بابا زرنگ کمه’، چشمه ‘نوول’ غار ‘دنگزلو’ ، ‘لای سرخ دنا’ و ‘امامزادگان ابراهیم، زید ابن علی، سیداحمد و سیدمحمد خفر، بی بی ناز خاتون و بی بی گل خاتون کمه و حنا’ از جمله آثار تاریخی و طبیعی سمیرم است.
شهرستان کوهستانی و معتدل سمیرم با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت شهری عشایری و روستایی ، دارای ۹ منطقه نمونه گردشگری در جنوب استان اصفهان است.
پیشینه تاریخی، بافت عشایری روستایی و شهری به همراه مواهب طبیعی ازقبیل جنگل، کوهستان، پوشش گیاهی، روان آب های همیشه جاری و نیز تنوع جانوری در اقلیم کوهستانی و سردسیر، سمیرم را به عنوان یکی از مناطق پر ظرفیت گردشگری در استان اصفهان مطرح کرده است.
ت/۷۱۴۷ / ۲۰۹۳ ** خبرنگار: محمود افشاری ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر

انتهای پیام /*


اجتماعی


میراث فرهنگی


دستگیری سارقان کتیبه گور دخمه سمیرم


مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان