اخبار گردشگری

شلیک شکارچیان متخلف به ۲ محیط بان مازندرانی

شکارچیان متخلف شامگاه سه شنبه ۲ محیط بان مازندرانی را در یکی از زیستگاههای پرندگان زمستان گذران در شهرستان بابل با شلیک اسلحه شکاری زخمی کردند.

شکارچیان متخلف با شلیک مستقیم اسلحه ساچمه ای به پهلو، پا و چند ناحیه دیگر این محیط بانان، آنان را روانه بیمارستان کردند.

مدیرکل محیط زیست مازندران اسامی محیط بابان زخمی را ‘رحیم بابانژاد’ و ‘یاسر زرین کمر’ ذکر کرد و گفت که آنان بلافاصله پس از زخمی شدن به بیمارستانی در بابل منتقل شدند.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: محیط بانان که از ناحیه، پهلو، کمر، پا و دست بر اثر شلیک مستقیم گلوله اسحله شکاری ساچمه ای زخمی شدند، پس از انتقال به بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفتند.

وی حال عمومی آنان را پس از عمل جراحی و خارج کردن ساچمه ها از بدن، رضایت بخش توصیف کرد.

مدیرکل محیط زیست مازندران گفت که نیروی انتظامی شکارچیان را شناسایی کرد و با هماهنگی دستگاه قضایی به دنبال دستگیر این متخلفان هستند.

بر اساس گزارش رسمی محیط زیست مازندران، از ابتدای امسال تاکنون دستکم هفت تن از محیط بانان این استان در درگیری با شکارچیان متخلف با شلیک گلوله اسلحه شکاری زخمی شدند.

آخرین بار اوایل آبان امسال شکارچیان متخلف محیط بان پارک ملی کیاسر در جنوب ساری را با شلیک گلوله زخمی کرده بودند که پزشکان هنگام عمل جراحی مجبور شدند بخشی از روده وی را از بدن خارج کنند.

مازندران از اواخر ماه شهریور تا اواخر ماه فروردین زیستگاه دستکم ۱۵۰ گونه پرنده مهاجر با جمعیت بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری زمستان گذران است که عمدتا از مناطق سردسیری سیبری به این استان می آیند.

وجود تالاب های غنی از غذا مانند تالاب میانکاله در شرق و سرخرود در مرکز، حدود ۸۰۰ قطعه آببندان و ۲۲۰ هزار هکتار شالیزار که بخشی از آنها در فصل پائیز و زمستان قرقابی می شود، مازندران را به زیستگاه زمستانی مناسب برای پرندگان مهاجر تبدیل کرده است.

همه ساله با ورود این مهمانان زمستانی، فعالیت شکارچیان متخلف شدت می گیرد و به طور میانگین روزانه دستکم ۱۰ تن آنان دستیگر و تحویل مراجع قضائی می شوند.

شکار غیرقانونی پرندگان مهاجر امسال در حالی همچنان ادامه دارد که محیط زیست مازندران هفته پیش در پی هشدار سازمان دامپزشکی در باره احتمال وجود آنفلوانزای مرغی در میان پرندگان مهاجر، شکار را حتی برای شکارچیان دارای پروانه موقت هم ممنوع کرده است.

دوستداران محیط زیست برآورد کرده اند که هر ساله دستکم ۳۰۰ هزار بال از پرندگان مهاجر هنگام زمستان گذرانی در مازندران توسط شکارچیان غیرمجاز و مجاز شکار می شوند.

گفته می شود حدود ۲۰ هزار نفر در مازندران دارای اسلحه شکاری مجاز و دستکم یکصد هزار نفر دارای اسلحه شکاری غیرمجاز هستند.
اگر چه اسلحه مهم ترین وسیله شکار پرندگان به شمار می رود، ولی شکارچیان متخلف از شیوه های دیگری هم مانند دام گذاری به شیوه های مختلف از جمله دام هوائی و دوما چال هم برای شکار و قتل عام مهمانان زمستان گذران استفاده می کنند.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.