اخبار گردشگری

کارگاه تخصصی بین المللی حصیربافی در گیلان، تلاشی برای رقابت های جهانی

بامبوبافی از صنایع رایج در سرزمین های ساحلی است و آب و هوای مساعد رطوبت فراوان و کیفیت خاک زمینه بسیار مساعدی را برای رویش طبیعی یا کشت بامبو یعنی نی خیزران فراهم ساخته است.
بهترین نوع خیزران ایران در لیالستان لاهیجان، سیاهکل، علی آباد تنکابن و قاسم آباد رودسر قد برافراشته اند و اینک از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تلاش می شود تا لاهیجان بعنوان مرکز بامبو ایران معرفی شود.
این روند ادامه می یابد تا به امروز که با همکاری شورای جهانی صنایع دستی (آسیا – اقیانوسیه) در لاهیجان کارگاه تخصصی بین المللی حصیربافی برگزار شده و هنرمندان برتر در رشته حصیربافی از پنج استان کشور برای آموزش جهانی شدن و رقابت در بازار جهانی، در این کارگاه حضور یافته اند.
سلمان شاه محمدی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در توضیح این کارگاه آموزشی بیان کرد: کارگاه یادشده به ‌منظور تبادل تجربیات و ارتقاء سطح دانش تخصصی حصیربافان استان های گیلان، آذربایجان غربی، گلستان، مازندران و همدان و نیز آشناسازی آنان با شیوه‎های نوین حصیربافی، با حضور دو تن از استاد کاران کشور چین برگزار شده است.
وی اظهار کرد: استادان حصیربافی در این کارگاه چهار روزه، آموزش تخصصی بین المللی حصیربافی که با همکاری شورای جهانی صنایع دستی در خانه صنایع دستی لیالستان شهرستان لاهیجان برگزار شده، از مرحله فرآوری مواد تا طراحی و ساخت و همچنین رفع عیب‌های ناشی از مواد اولیه، رنگرزی، فرم‎دهی، تکنیک‎های بافت در حوزه حصیر آشنا می شوند و در پایان، گواهی بین‎المللی دریافت می کنند.
شاه محمدی بیان کرد: ایران در کنار کشورهایی مانند ژاپن، کره و مکزیک یکی از ۱۶ کشور تولیدکننده‌ حصیر به شمار می‌رود و پیشینه‌ تاریخی تولیدات حصیری در ایران نشان می‌دهد که استفاده‌ ایرانیان قدیم از حصیر منحصر به زیرانداز نبوده و در ساخت ظروف نیز از حصیر استفاده می‌کردند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، صنایع دستی را رکنی اثرگذار در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی قلمداد کرد و گفت: در بسیاری از روستاهای گیلان تولید صنایع دستی مرسوم است و مواد اولیه آن بصورت طبیعی تامین می شود.
وی حصیر را نمونه ای از این امر خواند و اظهار کرد: حصیربافی از صنایع دستی مهم برخی روستاهای گیلان بویژه در پائیز و زمستان است که ماده اولیه آن نوعی گیاه جنگلی کوچک (در زمان محلی به نام لی) بوده که در حاشیه روستاها و شالیزارها می روید.
آسیه خوبانی یکی از هنرمندان حصیرباف شیجان خمام از توابع شهرستان رشت توضیح می دهد: لی گیاهی خود رو و محلی است که در این منطقه به وفور یافت می شود و زنان این سرزمین نسل به نسل آموخته اند که این نعمت خدادادی را به هنر برآورند و امروز زمینه اشتغالزایی خود و فرزندانشان را با آن فراهم کنند.
یاسمن کامران فرزند آسیه است که از ارائه تسهیلات کارآفرینی در این روستا خرسند است و می گوید: کاش طرح روستای بدون بیکار در همه روستاهای گیلان اجرا تا بیکاری از سرزمینمان زدوده شود.
شهرستان های گیلان ملزم به تعیین و معرفی روستاهای هدف بمنظور معرفی روستای بدون بیکار شده اند؛ اجرای طرح روستای بدون بیکار در این منطقه، گامی در راستای ایجاد بسترهای فرصت ساز در سطح روستاها، رونق اقتصادی و نیز ایجاد اشتغال است.
به گفته مسئولان، توانمندسازی در حوزه صنایع دستی، توسعه زمینه های تولید و عرضه این محصولات همراه با ایجاد تاسیسات اقامتی و پذیرایی مختلف در قالب بوم گردی، شرایط جدیدی را برای عرضه خدمات گردشگری در روستاهای استان محقق می سازد.
پیش از این نیز، روستای فشتکه بخش خمام از توابع شهرستان رشت، بعنوان روستای حصیر کشور در فهرست آثار ملی ثبت شد.
گیلان از استان هایی است که برخلاف روند مهاجرت روستانشینان، همچنان دارای درصد جمعیت روستایی بالاتری به نسبت کشور است بطوریکه درصد جمعیت روستایی گیلان، ۴۰ درصد است در حالیکه این عدد برای کل کشور، رقمی کمتر از ۳۰ درصد را نشان می دهد.
از ۹۰ رشته صنایع دستی گیلان، ۷۱ رشته فعال است و تاکنون شش هزار و ۲۹۸ هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی استان بیمه شده اند.
سه هزار و ۳۰۰ هنرمند صنایع دستی استان در رشته حصیر بافی فعال هستند. تاکنون ۶۴ محصول از اقلام صنایع دستی گیلان نشان مرغوبیت و همچنین شش کالا نشان یونسکو دریافت کرده‌اند که این خود افتخاری در حوزه فرهنگ و هنر استان است.
همچنین چادرشب و گلیم گیلان نشان جغرافیایی کسب کرده و تاکنون هشت استاندارد ملی در چهار رشته در حوزه تولید رشتی دوزی، مرواربافی، چادرشب بافی و سفال سنتی گیلان دریافت شده است.
رشتی دوزی ، لباس محلی ، چادرشب بافی ، خراطی ، چوب تراشی ، گره چینی ، نازک کاری ، منبت و معرق چوب ، حصیربافی ، بامبوبافی ، مرواربافی ، سفالگری ، کاشی معرق ، مینای خانه بندی ، چلنگری ، قلمزنی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، شال بافی ، نمد مالی ، جوراب بافی ، عروسک بافی ، قلاب بافی و …برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.
بالغ بر ۲۱ هزار هنرمند صنایع دستی استان در بیش از ۸۰ رشته فعالیت می‌کنند.
گزارش از: ضامن ** انتشاردهنده:کبیری
۱۸۸۱/۲۰۰۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


حصیر بافی


گیلان