اخبار گردشگری

شهادت رضا ضراب علیه متهمان پرونده نقض تحریم‌های هسته‌ای ایران

تاجر ایرانی-ترکیه‌ای که به نقض تحریم‌های ایران متهم است، امروز در دادگاه منهتن به عنوان شاهد در پرونده بانکداری ترکیه‌ای حاضر می‌شود.

به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی ” نفت ما ” ، به نقل از آسوشیتدپرس؛ «دیوید دبلیو دنتون»، دادستان پرونده نقض تحریم‌های ایران، روز گذشته اعلام کرد «رضا ضراب»، تاجر طلای ایرانی الاصل، روز چهارشنبه در جلسه دادگاه «محمت هاکان آتیلا»، بانکدار ترکیه ای، حاضر خواهد شد. قرار است ضراب در این جلسه فقط به عنوان شاهد حضور داشته باشد و علیه «آتیلا» و هفت متهم دیگر پرونده دور زدن تحریم‌های ایران شهادت دهد.

 

«آتیلا» معاون سابق هالک بانک ترکیه است و همراه با هفت نفر دیگر که «ظفر چاغلیان»، وزیر اقتصاد پیشین دولت «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه، در میان آن‌ها به چشم می‌خورد، به نقض تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران متهم شده است. وکیل «آتیلا» این اتهام را به شدت رد می‌کند و حتی اعلام کرد در جلسه امروز دادگاه منهتن به جرائم «رضا ضراب» رسیدگی خواهد شد.

 

ضراب تمام اتهامات نقض تحریم‌های هسته‌ای ایران، پولشویی و اعطا یا دریافت رشوه را پذیرفته است. این اتهامات درمورد «آتیلا» نیز صدق می‌کند؛ اما او هنوز حاضر به پذیرش آن‌ها نشده است.

 

در ادامه این گزارش آمده است: وکلای رضا ضراب با دادستان پرونده توافق کرده اند در صورت همکاری ضراب با دادگاه و شهادت او علیه متهمان دیگر، در مجازاتش تخفیف قائل شوند. قرار است ضراب در جلسه امروز دادگاه فاش کند چگونه مقامات ترکیه با استفاده از پرونده سازی، تاسیس شرکت‌های جعلی و انتقال پول به شکل طلا، تحریم‌های هسته‌ای ایران را نقض کرده اند.

 

دادستان نیویورک مدعی شد جرائم صورت گرفته، امنیت ملی آمریکا را در معرض تهدید قرار داده است.

 

رضا ضراب در سال ۲۰۱۶ و هنگامی که همراه با خانواده به آمریکا سفر کرده بود، دستگیر شد. بر بر اعلام مقامات آمریکایی، او یکی از مهره‌های کلیدی انتقال نفت ایران به ترکیه و پرداخت پول آن به شکل طلا بود. در برخی گزارش‌ها ادعا شده است ضراب در سال ۲۰۱۲، روزانه یک تن طلا به ایران ارسال می‌کرده است. او برای برداشتن موانع از پیش روی خود، به مقامات دولتی زیادی در ترکیه از جمله ۴ وزیر دولت اردوغان رشوه‌های کلان پرداخت کرده بود.

 

در جلسه امروز دادگاه منهتن، «آتیلا» و دیگر متهمان اجازه دفاع از خود را ندارند. احتمالا جلسه‌های شهادت رضا ضراب تا روز جمعه به طول می‌انجامد و پس از آن اجازه دفاعیات متهمان صادر خواهد شد.

 

اخبار  سیاست  خار جی  –   عصر ایران