اخبار گردشگری

برگزاری کارگاه بامبو بافی باهمکاری شورای جهانی صنایع دستی در لاهیجان

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری لاهیجان روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: پس از ۴۰سال اولین دوره آموزش بین المللی بامبو بافی با حضور کارشناسان چینی از چهارم تا هشتم آذر ماه به مدت پنج روز در خانه صنایع دستی لیالستان لاهیجان برگزارشد.
وی خاطرنشان کرد: در این دوره آموزشی ۴۰ نفر از هنرمندان و هنرجویان استان های مازندران ، آذربایجان غربی ، گلستان و گیلان شرکت دارند که در رشته های مروار بافی ، بامبو بافی و حصیر بافی آموزش می بینند.
وی هدف این کارگاه آموزشی را در راستای اقتصاد مقاومتی و مبادله افکار و تجربیات و آشنایی با تنوع تولیدات در کشور چین ذکر کرد .
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان نیز در این باره اظهارداشت: سه تن از استادان کشور چین برای اولین بار با دعوت سازمان میراث فرهنگی کشور از طریق شورای جهانی صنایع دستی به مدت ۱۵روز وارد کشور ایران شده اند تا به تدریس و آموزش صنایع دستی بپردازند.
سلمان شاه محمدی افزود :در این دوره ساخت بیش از ۱۰ نوع محصول جدید به هنر آموزان آموزش داده خواهدشد.
وی خاطرنشان کرد:در استان گیلان نیز استادان کشور چین به مدت پنج روز الگوها و تکنیک های جدید مرواربافی ، بامبو بافی و حصیر بافی را آموزش می دهند و ضمن مبادله تجارب در این کارگاه محصولات جدیدی پس از این تولید خواهدشد.
وی اظهارداشت: گیلان اولین تولیدکننده بامبوی کشور ، جزء دو استان برتر کشور در مروار بافی و اولین تولید کننده حصیربافی کشور است که درحال حاضر در این سه رشته بیش از چهارهزار نفر فعالیت می کنند.
روستای لیالستان که در بین لاهیجان و لنگرود واقع شده پایتخت بامبو بافی ایران نام گرفته است و بامبو یک قرن پیش همزمان با تاسیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی لاهیجان در سال ۱۳۰۶ به ایران وارد شد و در ایستگاه کشت شد که پس از آن به روستای لیالستان انتقال یافت و در این روستا استادان زیادی در امر بامبوبافی تربیت شدند.
در دهه های اخیر با ورود کالاهای بافته های شده و ارزان این محصول از کشور چین بازار بامبوی ایران به کسادی گرایید اما بار دیگر مورد حمایت سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفته و درصدد احیای آن هستند.
خبرنگار: نظرپور**انتشار دهنده: بابایی
۶۰۲۹ /۶۰۳۰

انتهای پیام /*


آموزش


میراث فرهنگی


کارگاه بامبو بافی