اخبار گردشگری

پرداخت ۹۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت در بخش صنایع دستی گیلان

سلمان شاه محمدی عصر چهارشنبه در حاشیه برگزاری اولین کارگاه آموزشی بامبوبافی کشور در لاهیجان به خبرنگار ایرنا افزود: در برنامه ها برای بخش صنایع دستی استان، ایجاد دو هزار شغل در سال جاری پیش بینی که تاکنون برای بیش از ۶۰۰نفر اشتغال ایجاد شده و تا پایان سال نیز عدد پیش بینی شده محقق می شود.
وی تصریح کرد: برای هنرمندان شاغل و جدید در حوزه روستاها محدودیتی برای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت وجود ندارد و آنان می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.
وی اظهار داشت: برای ایجاد اشتغال در روستاها ، آموزش های رایگان در رشته های صنایع دستی در برنامه کاری این اداره کل قرار دارد.
شاه محمدی خاطرنشان کرد: صنایع دستی، چوب ، حصیر ، مروار ، گلیم بافی ، چرم ، سفال و سرامیک و نساجی سنتی از حرفه های دارای مزیت ها برای پرداخت تسهیلات هستند.
اولین کارگاه بامبوبافی کشور با همکاری شورای جهانی صنایع دستی (آسیا – اقیانوسیه) از چهارم تا هشتم آذرماه جاری در خانه صنایع دستی لیالستان شهرستان لاهیجان برگزار شد.
در این کارگاه آموزشی ۴۰ نفر از هنرمندان و هنرجویان استان های مازندران ، آذربایجان غربی ، گلستان و گیلان شرکت داشتند و آموزش های لازم در رشته های مروار بافی ، بامبو بافی و حصیر بافی را فرا گرفتند.
سه تن از استادان کشور چین برای اولین بار با دعوت سازمان میراث فرهنگی کشور از طریق شورای جهانی صنایع دستی به مدت ۱۵ به ایران آمده و این آموزش ها را برعهده دارند و در این کارگاه بیش از ۱۰نوع محصول جدید به هنر آموزان آموزش داده شد.
روستای لیالستان که بین دو شهر لاهیجان و لنگرود واقع شده، پایتخت بامبو بافی ایران نام گرفته و بامبو یک قرن پیش همزمان با تاسیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی لاهیجان در سال ۱۳۰۶ ، با هدف تمرکز روی تولید نهال چای و فرآوری آن از کشور چین به ایران وارد و در ایستگاه کشاورزی لاهیجان کشت شد و پس از آن، نهال بامبو به روستای لیالستان انتقال یافت و در این روستا استادان زیادی در امر بامبوبافی تربیت شدند.
شهرستان لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
خبرنگار: نظرپور ** انتشاردهنده:کبیری
۶۰۲۹/۲۰۰۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


صنایع دستی


گیلان