اخبار گردشگری

شمار آثار ثبت ملی خراسان جنوبی به ۸۳۴ اثر رسید

علی شریعتی منش روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آثاری که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند، شامل ۷۲۲ بنا، بافت و محوطه تاریخی، ۵۰ اثر معنوی و ۶۲ اثر میراث طبیعی است.
وی بیان کرد: مهارت ساخت سرمه چشم، مهارت چادر شب بافی سرایان، مهارت پخل بافی، مراسم شمع روشن کردن سرایان، مراسم بی بی گردی روستای کارشک قاین و مهارت چاقوسازی روستای آبییز از جمله آثاری است که بتازگی در فهرست میراث ناملموس معنوی کشور به ثبت ملی رسید.
وی گفت: تاکنون بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ اثر در خراسان جنوبی شناسایی شده که از این تعداد ۸۳۴ اثر در فهرست آثار ملی و سه اثر شامل باغ اکبریه بیرجند، مجموعه قنات بلده فردوس و بیابان لوت (مشترک میان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان) در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.
این استان در شرق ایران با داشتن چشم اندازهای دیدنی و جاذبه های گردشگری فراوان حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت و ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
خراسان جنوبی با اقلیمی خشک و بیابانی، باغ ها و قلعه های تاریخی، چشمه های آبگرم و سرد، روستاهای زیبا، عرصه های بیابانی و کویری دیدنی و آثار گردشگری بی نظیر، مجموعه ای از دیدنی های طبیعی تاریخ را در معرض دید مسافران و گردشگران قرار می دهد.
باغ اکبریه، قلعه تاریخی و ارگ کلاه فرنگی از آثار تاریخی مشهور و پربازدید شهر بیرجند است.
*۷۵۵۹*۳۰۲۸*خبرنگار- امیرشاهین نایبی فر*انتشار- رسول محمدحسنی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


ثبت ملی


خراسان جنوبی