اخبار گردشگری

جندی شاپور ، سرآغاز شکل گیری نخستین دانشگاه جهان

نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی در این شهر تاسیس شد. این دانشگاه در عصر ساسانیان در ۱۷۵۰ سال پیش ، نخستین مرکز علمی جهان بود که رشته های پزشکی ، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
به گزارش ایرنا هزار و هفتصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه جندی شاپور (University of Gundi-Shapur) در حالی در سوم نوامبر امسال( ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۶ ) در فهرست بزرگداشت جهانی یونسکو قرار گرفت که این رویداد فرصتی را برای معرفی هر چه بهتر جایگاه ایران در زمینه تولید علم و دانش از دوران باستان تاکنون فراهم کرده است.
به گفته مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری محور تاریخی جندی ( گندی ) شاپور و ایوان کرخه ، جندی شاپور به لحاظ داشتن اولین مراکز علمی ،دانشگاهی و بیمارستانی تا قرن هفتم میلادی ، پزشکان حاذق و تاثیری که بر دیگر اقوام و فرهنگ ها گذاشته در محافل دانشگاهی و علمی جهان بسیار مورد توجه می باشد.
یعقوب زلقی افزود:تاکنون از دانشگاه آکسفورد انگلستان در قرن ۱۲ میلادی به عنوان قدیمی ترین مرکز دانشگاهی و علمی جهان یاد می شد که با ثبت جندی شاپور ( شهر دانشگاهی و بیمارستانی) دزفول در فهرست بزرگداشت یونسکو با سابقه تشکیل در قرن ۲ میلادی ، مهد تاریخ تولید علم و دانش عملا به نام ایران در جهان ثبت شد.
وی به اهداف و موضوع های مهمی که در خلال نشست یونسکو برای ثبت جندی شاپور
در فهرست بزرگداشت جهانی مطرح شده اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین موارد پیشنهاد سفر هیاتی از نخبگان علمی و فرهنگی جهان برای بازدید از جندی شاپور به دزفول است.
زلقی ، لزوم تامین منابع مالی برای آماده سازی محوطه باستانی جندی شاپور ، ادامه کاوش های باستان شناسی و فعالیت های پژوهشی در این محوطه و نیز تجهیز و راه اندازی سایت اداری پایگاه را از دیگر مواردی دانست که در راستای این رویداد مهم مورد توجه قرار گرفته است.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری محور تاریخی جندی ( گندی ) شاپور در ادامه به تشریح مهمترین اقدام های انجام شده در این محوطه باستانی و برگزاری کنگره بین المللی جندی شاپور اشاره کرد و گفت:فرهنگ سازی و ارتباط مستمر با اهالی محلی و کشاورزان برای آشنایی با اهمیت تاریخی این میراث فرهنگی ، انجام فصل اول کاوش های باستان شناسی ، مرمت ترانشه های کاوش اخیر با معماری خیره کننده ، مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری و محوطه سازی فضای پیرامونی با کف فرش آجری همچنین
نصب ۲۰ تابلوی راهنما و معرفی آثار تاریخی از جمله اقدام های صورت گرفته در این محوطه باستانی است که همچنان ادامه دارند.
هزار و هفتصد و پنجاهمین ( ۱۷۵۰ ) سال تاسیس شهر دانشگاهی جندی شاپور از منظر رویدادها ومشاهیر فرهنگی در نوامبر ۲۰۱۷ درمقر یونسکو در پاریس ثبت جهانی شد.
سند بین المللی ثبت هزار و هفتصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه جندی شاپور در فهرست بزرگداشت جهانی ،‌ سوم نوامبر ۲۰۱۷ در کنفرانس عمومی سالانه یونسکو در پاریس منتشر شد.
این رویداد یکی از بزرگترین دستاوردهای علمی و تمدنی کشور است چرا که بر اساس سند منتشر شده از سوی یونسکو ، دانشگاه جندی شاپور رسما به عنوان نخستین دانشگاه و مرکز علمی جهان معرفی شده است.
سند منتشر شده از سوی سازمان یونسکو اعتراف جهانیان به سابقه علمی ایرانیان در ۱۷۵۰ سال پیش است.
شهر باستانی جندی شاپور با ۸۰۰ هکتار وسعت در ۱۲ کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.
آثار برجای مانده این شهر در ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۶ در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
۶۰۶۸
خبرنگار:محمدعلی فریدپناه

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


جندی شاپور


دزفول