اخبار گردشگری

تغییر دبی و رنگ چشمه های آبگرم محلات بر اثر زلزله غرب کشور

علی مشهدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اثر ارتعاشات در طبقات زیر زمین در پی وقوع زلزله در کرمانشاه دبی یا حجم آب چشمه آبگرم شفا و جوشه افزایش یافته و آب خروجی از این چشمه ها تیز رنگی گل آلود متمایل به قهوه ای به خود گرفته است.
وی ادامه داد: تغییر در شرایط چشمه ها در نتیجه عملکرد گسل ها بر اثر فعالیت لایه های درون زمین رخ می دهد و باعث افزایش یا کاهش آبدهی چشمه ها می شود.
مشهدی ادامه داد: هنگام زلزله طبقات زمین جابه جا شده و ممکن است چشمه های جدید ایجاد شود یا به علت لغزش های زمین ممکن است مجاری قدیمی آب بسته شود و چشمه از جای دیگری بجوشد و یا طبقات نفوذ ناپذیری که طبقات آبدار روی آن ها قرار دارد شکاف بردارد و آب به اعماق زمین رفته و موجب خشکیدن چشمه ها شود.
نمایندگی میراث فرهنگی محلات و دلیجان گفت: این تغییرات در ۲ چشمه جوشان محلات طبیعی است و به مرور زمان به حالت اولیه بر می گردد.
مشهدی، شمار چشمه های آبگرم محلات را هفت دهنه بیان کرد و افزود: تغییر رنگ و دبی چشمه های آبگرم محلات براساس گزارش های محلی مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: اگر چه این تغییرات پس از وقوع هر زلزله طبیعی است اما، حیرت روستائیان و ساکنان منطقه را در پی داشت.
وی در ارتباط با سابقه تغییر رنگ و حجم آب چشمه های آبگرم پس از زلزله افزود: در اثر وقوع زلزله در ترکیه نیز رنگ و حجم آب این چشمه ها تغییراتی داشت.
زلزله ۷٫۳ ریشتری در ۲۱ آبان ماه در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله، ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب مرکز کرمانشاه روی داد و این زلزله به هفت شهرستان و یک هزار و ۹۵۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرد.
طبق برآورد اولیه ۳۱ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در این زلزله آسیب کلی و جزئی دید.
چشمه آبگرم محلات در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال شرق محلات از توابع استان مرکزی درکنار ارتفاعات بلند منطقه قرار دارد و ترکیبات آب این چشمه شامل سولفات کلسیم است.
این چشمه در زمره آب های درمانی طبقه بندی می شود که در درمان بیماری های نقرس و بیماری های کبدی ،صفراوی، کلیوی و دستگاه گوارش موثر است.
منطقه آبگرم محلات یکی از سرمایه های دیرینه گردشگری استان مرکزی است که در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه نمونه گردشگری به تصویب هیات دولت رسیده است.
۷۲۷۷/۶۰۱۳/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*


فرهنگی


میزاث فرهنگی


تاثیر زلزله


چشمه های ابگرم