اخبار گردشگری

اقدامات مرمتی پایگاه میراث جهانی بیابان لوت در روستای دهسلم به پایان رسید

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، بیابان لوت نخستین اثر طبیعی جهانی است که در سال ۹۵ در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو ثبت شد.
به این منظور دفتر مرکزی پایگاه جهانی بیابان لوت در کاخ موزه گلستان و پایگاه های جهانی استان ها در روستای دهسلم (استان خراسان جنوبی)، روستای شفیع آباد (استان کرمان) شهر نصرت آباد (استان سیستان و بلوچستان) و پایگاه محلی در شهر فهرج (استان کرمان) دایر هستند.
مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت گفت: به دلیل ویژگی های خاص جغرافیایی و تاریخی بیابان لوت توجه بیشتر به اقدامات مدیریتی، حفاظتی و نظارتی بیابان لوت بسیار ضروری است. از همین رو اقدامات مرمتی و معرفی بیابان لوت در سه بخش در دستور کار قرار گرفت.
زهرا رضایی ملکوتی افزود: در مرحله نخست مرمت و بازسازی پایگاه میراث جهانی بیابان لوت در روستای دهلسم با استفاده از مصالح بومی و هماهنگ با اقلیم منطقه به اتمام رسید.
وی گفت: این اقدام از ابتدای سال جاری با هدف جذب گردشگر و معرفی ارزش های بیابان لوت انجام شد و هم اکنون نه تنها اطلاع رسانی به گردشگران در پایگاه انجام می گیرد که با ایجاد مهمانسرا داخل پایگاه بازدیدکنندگان جدای از خانه های بوم گردی روستای دهسلم می توانند به صورت محدود از این فضا استفاده کنند.
رضایی ملکوتی همچنین به ساخت و نصب تابلوهای راهنمای جاده ای در مسیر بیابان لوت اشاره کرد و افزود: درحال حاضر تابلوهای بین راهی از نهبندان تا محل ریگ یلان به دو زبان فارسی و انگلیسی به منظور معرفی و آشنایی با این میراث طبیعی جهانی احداث و نصب شده است. این درحالی است که کف سازی بخشی از معابر روستای دهسلم و مرمت و بازسازی دیواره های چینه ای نخلستان با اعتبارات پایگاه میراث جهانی بیابان لوت در خراسان جنوبی مرمت و بازسازی شد.
فراهنگ**۳۰۷۹** دریافت: علی اسدی** انتشار:

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


بیابان لوت


دهسلم