اخبار گردشگری

داعش با تخریب آثار تاریخی عراق و سوریه مرتکب جنایت علیه بشریت شد

فرهاد نظری روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: تخریب میراث بشری توسط داعش در عراق و سوریه یکی از دلایل اصلی تصویب قطعنامه قاطع ۲۳۴۷ شورای امنیت سازمان ملل شد.
وی ادامه داد: تخریب های میراث فرهنگی توسط داعش باعث شد تا یکی از نادرترین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل با پیشنهاد یونسکو تصویب شود.
نظری افزود: در این قطعنامه جامعه جهانی ملزم شده تا ضمن حمایت از میراث فرهنگی، در مقابل تخریب و قاچاق این اثار در شرایط جنگ مسلحانه توسط گروه های تروریستی واکنش نشان دهد.
نظری گفت: در این قطعنامه آمده بود که چنانچه این گروه ها علیه میراث فرهنگی اقدام مسلحانه کنند به مثابه جنایت علیه بشریت تلقی شده و شورای امنیت حق دارد برای مقابله اقدام نظامی کند.
مدیرکل ثبت آثار تاریخی و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور تاکید کرد: گرچه پیشتر در کنوانسیون های جهانی یونسکو مشابه این مساله مطرح شده بود اما مصوبه ۲۴ مارچ ۲۰۱۷ (۷ فروردین سال ۹۶) شورای امنیت از ضمانت اجرایی بالاتری برخوردار است.
نظری تصریح کرد: ایران به عنوان کشوری که سهم مهمی در تمدن بشری دارد از هر گونه تخریب میراث بشری ناخرسند است و بی آنکه محل وقوع این جنایت فرقی داشته باشد نسبت به آن واکنش نشان می دهد.

سردار سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سه شنبه هفته گذشته طی نامه‌ای به محضر رهبر انقلاب اسلامی، پایان سیطره شجره خبیثه داعش را اعلام کرد و این پیروزی بزرگ را به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و جهان اسلام تبریک گفت.
این گروهک تکفیری طی مدت سیطره در عراق و سوریه، در اقدام ضد بشری هجوم به موزه ها، بسیاری از اشیای تاریخی را با پوتک جهل و نادانی خود نابود کرد.
شجریه خبیثه داعش همچنین بسیاری از مکان های تاریخی در این دو کشور را به محلی برای اقدامات شنیع خود تبدیل کرده بود، که کشتار دستجمعی مردم بی گناه سوریه در محل باستانی پالمیرا، برگی سیاهی از دفتر پرجنایت این روسیاهان تاریخ است.
فراهنگ ** ۳۰۷۹ ** خبرنگار: علی اسدی * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*


فرهنگی


داعش


میراث فرهنگی


تخریب بناهای تاریخی