اخبار گردشگری

بافت تاریخی گرگان، پایگاه ملی شد

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از میراث فرهنگی استان، ابراهیم کریمی اظهار کرد: ۳۰ آبان ۹۶ نشست پیگیری بافت تاریخی گرگان جهت تصویب به عنوان پایگاه ملی با حضور دکتر عزیزی مدیرکل دفتر امور پایگاه های میراث جهانی، اعضای کمیته تخصصی میراث فرهنگی کشور و مسئولان استانی در تهران برگزار و با موافقت همه شرکت کنندگان به تصویب رسید.
وی در خصوص مزیت پایگاه ملی شدن بافت تاریخی یادآور شد: از مزیت های پایگاه ملی شدن بافت تاریخی گرگان می توان به پیگیری و انجام هرچه بیشتر و دقیق تر طرح های مطالعاتی، مرمتی و باستان شناسی اشاره کرد.
به گفته وی؛ این بافت دارای ویژگی های شاخص کالبدی و میراث ناملموسی است که بیانگر غنای فرهنگی و تاریخی این منطقه می باشد.
کریمی همچنین اظهار کرد که این بافت دارای سه محله قدیمی به نام های سبزه مشهد، نعلبندان و میدان است که هر کدام نیز محلات فرعی هستند.
به گزارش ایرنا بافت تاریخی شهرگرگان بخشی از بافت های تاریخی این منطقه محسوب می شود.
آنچه اکنون آن را بافت تاریخی گرگان می نامیم بازمانده مجموعه ای از یک شهر(استرآباد) و عناصر آن و فضاهای شهری هم چون مساجد، آب انبارها، قنات ها، معابر و واحدهای مسکونی یک یا چند طبقه است.
شهر استرآباد دروازه ها و کاروانسراهای متعددی داشته که دروازه های چهل دختر،بسطام ، میدان ،فوجرد و سبزه مشهد از مهمترین آنها بوده است.
بافت تاریخی گرگان از دو بخش اداری و مسکونی تشکیل می شده که هم اکنون بقایای آن موجود است، منازل موجود در بخش مسکونی بیشترمتعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوران پهلوی نظیر خانه شیرنگی ،تقوی ،باقری ،مفیدیان است.
بافت تاریخی گرگان در سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۱ به عنوان اولین بافت تاریخی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
۱۶۴۸
تنظیم وانتشار: پری سالارنیا

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


بافت تاریخی گرگان


پایگاه ملی