اخبار گردشگری, اقامتگاه

کرمان پیشتاز در عرصه بوم گردی کشور

به گزارش ایرنا ، استان کرمان با برخوداری از هفت اثر ثبت جهانی و هزاران اثر ثبت ملی و جاذبه های تاریخی و طبیعی یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور بشمار می آید که ظرفیت ها و پتانسل های جذب گردشگری فراوانی در این استان وجود دارد.
ضعف زیر ساخت ها و کمبود فضاهای اقامتی به عنوان یکی از مشکلات پیش روی صنعت گردشگری کرمان متولیان امر را وادار ساخت تا در کمترین زمان ممکن ایده راه اندازی اقامت گاه های بوم گردی را در دستور کار خود قرار دهند .
مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه در سال قبلحدود ۱۲۰ اقامتگاه‌های بوم گردی در جای جای این استان راه‌اندازی شده است افزود: افزایش و توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان کرمان طی سالجاری به عنوان یک اولویت کاری در صنعت گردشگری دنبال خواهد شد.
محمود وفایی پیش بینی کرد که در سالجاری حداقل ۵۰ اقامتگاه دیگر در استان به جمع اقامتگاههای فعلی افزوده شود .
وی تجربه راه اندازی اقامتگاههای بوم گردی در این استان را که مرهون همراهی اغلب دستگاههای اجرایی و بانکها بوده را توام با موفقیت دانست و تصریح کرد : بنا داریم که در این حوزه در سالجاری اقدامهای موثری را به سرانجام برسانیم .
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: گامهای بلندی در دولت تدبیر و امید برای توسعه گردشگری استان کرمان برداشته شده و جذب گردشگران خارجی و داخلی با افزایش دور از انتظار و چشمگیری همراه بوده است .
محمد جهانشاهی افزود: تاکنون ۱۶۰ پروانه بهره برداری از خانه های بوم گردی در مناطق مختلف این استان صادر شده و پیش بینی می شود که تعداد خانه های بوم گردی تا پایان سال جاری به ۲۰۰ مورد برسد.
وی تصریح کرد: در زمینه راه اندازی اقامتگاه های گردشگری با استقبال بسیار خوبی از طرف متقاضیان مواجه شده ایم و هم اکنون کرمان در زمینه صدور پروانه های بوم گردی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده و استان های اصفهان و یزد به ترتیب رتبه های دوم و رتبه سوم را در این زمینه دارند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان ادامه داد: هزینه ای که دولت در بخش اقامتگاه های بوم گردی صرف کرده بسیار محدود بوده و این پروژه ها با مشارکت و سرمایه گذاری مردم و توافق با صندوق کارآفرینی امید انجام شده است.
وی تاکید کرد: اغلب هتل ها و آژانس های گردشگری برنامه یک شبه اقامت در اقامتگاه های بوم گردی را برای گردشگران خارجی پیش بینی کرده اند و در حال حاضر واحد بوم گردی شهداد اصلی ترین مرکز اقامتی گردشگران خارجی در استان است.
جهانشاهی با اشاره به اینکه ۲۰۰ روستا به عنوان مقاصد گردشگری روستایی در استان کرمان مشخص شده است افزود: سعی شده در بیش از ۷۰ درصد مقاصد روستایی در قالب توسعه اقامتگاه های بوم گردی، خدمات اولیه را با مشارکت خود مردم و جوامع میزبان به گردشگران ارائه دهیم.
وی گفت: در سال جاری در راستای ارتقای سطح خدمات در اقامتگاه های بوم گردی، ۱۰۰ مدیر اقامتگاههای بوم گردی این استان با همکاری موسسه گردشگری هفتواد کویر در روستای جرجافک زرند آموزش های لازم را فرا گرفتند.
وی تصریح کرد: توسعه اقامتگاه های بوم گردی روستایی به عنوان یک مدل بسیار خوب و موفق با همراهی مجموعه مدیریتی استان به خوبی انجام شده است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: بیش از ۲ هزار نفر ظرفیت پذیرش اقامتگاه های بوم گردی استان است که برای ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.
وی تاکید کرد: در قالب برنامه های بوم گردی در صدد اجرای برنامه مدیریت پسماند، مدیریت کردن منابع آبی، حفاظت از ارزش های زیست محیطی و توجه به مسائل فرهنگی در مناطق گردشگری روستایی هستیم.
به گفته جهانشاهی توسعه گردشگری روستایی و راه اندازی اقامت گاههای بوم گرد با توجه به معیارهای مشخص شده در اقتصاد مقاومتی، یکی از موفقیت ها این بخش بوده و نگاه مسئولان به این مقوله بسیار جدی تر شده است.
وی افزود: کرمان به دلیل تنوع اقلیم و شرایط خاص جغرافیایی یکی از استان های منحصر بفرد و دارای تنوع غذاهای روستایی است و حدود ۸۰ نوع غذای محلی در فهرست غذایی اقامتگاه ها روستایی استان کرمان شناسایی شده و این ظرفیت به خوبی در حال استفاده است.
جهانشاهی اظهار کرد: در حال حاضر تقریبا در ۳۰ منطقه روستایی اقامتگاه بوم گردی داریم و حدود ۵۰ روستا نیز درخواست ایجاد این اقامتگاه ها را ارائه کرده اند وتمام مقاصد گردشگری روستایی تا پایان برنامه ششم به اقامتگاه های بوم گردی مجهز خواهد شد.
توسعه خانه های بوم گردی روستایی در مناطق گردشگری به عنوان یکی از طرح های درآمد زا با حداقل هزینه ضمن کمک به اقتصاد منطقه، معیشت خانواده ها و ایجاد اشتغال، خدمات دهی به گردشگران را به عنوان یک نیاز و زیرساخت لازم تضمین خواهد کرد.
خبرنگار:داود رجبی** انتشار : بهنام احمدی *
۷۴۳۷/ ۵۰۵۴

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


بوم گردی


کرمان