اخبار گردشگری

نگاهی به منزلگاه امام رضا(ع) از بناهای مورد احترام مردم و عاشفان ائمه در ابرکوه

به مناسبت سالروز شهادت امام رضا (ع) بازدید از منزلگاه آن امام رئوف خالی از لطف نیست و این روزها مملو از مردم منطقه و مسافرانی است که عازم سفر به مشهد مقدس هستند.
به گزارش بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی مسیر حرکت امام رضا (ع) از مدینه به مرو (مشهد مقدس) در سال ۱۹۵ هجری شمسی برابر با هشتم ربیع الاخر سال ۲۰۱ هجری قمری در مسیر حرکت آن حضرت از مدینه به مرو، مسجد بیرون ابرکوه چند روز و حتی یک هفته منزلگاه آن امام بود که به قدوم مبارک آن حضرت متبرک شد.
مسجد یادشده از جمله آثار تاریخی استان یزد در ابرکوه است که در مسیر سفر افرادی که از جاده طریق الرضا(ع) رهسپار مشهد مقدس هستند، قرار دارد.
این مسجد در نزدیکی مرکز شهر ابرکوه و در مسیر جاده یزد به شیراز قرار دارد، شامل ۲ ایوان با حیاط مرکزی است.
کتیبه کاشی معرق در سه رشته خط به عرض تقریبی ۶۵ سانتیمتر به رنگ های سفید و آبی بر پیشانی سردر ورودی مسجد نصب شده است که از آن اطلاعات تاریخی به دست می آید و خط نسخ آن از انواع خطوط کتیبه های مورد توجه دوران تیموری در قرن ۹ هجری برابر ۱۵ میلادی است .
مردم ابرکوه از متولیان میراث فرهنگی و همچنین مسئولان آستان قدس رضوی ، درخواست دارند برای توسعه و بازسازی این مکان که مورد توجه آحاد مردم و گردشگران است تلاش کنند.
مسجد بیرون منزلگاه امام رضا (ع) در ابرکوه با شماره ۲۱۷۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .
ابرکوه در حوزه گردشگری یکی از ۱۴ شهر نمونه گردشگری جمهوری اسلامی است که با داشتن ۴۰۰ اثر تاریخی، ۱۲۵ اثر تاریخی ، طبیعی و معنوی آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید که زمینه افزایش حضور گردشگران داخلی و خارجی را در شهرستان فراهم کرده است.
منزلگاه امام رضا(ع)، خانه های قدیمی ، قلعه های تاریخی ، مسجد جامع ، خانه آقازاده ، کوه گنبد عالی و درخت سرو چهار هزار و ۵۰۰ ساله ابرکوه جاذبه های تاریخی و طبیعی دیدنی شاخص ابرکوه هستند.
مرکز شهرستان ۵۱ هزار نفری ابرکوه در۱۴۰کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
۷۵۴۰*۲۰۴۷* خبرنگار: کارگر ابرقوئی ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری

انتهای پیام /*


فرهنگی


منزلگاه


امام رضا(ع)


شهر ابرکوه