اخبار گردشگری

گیلان ظرفیت ایجاد موزه های شخصی را دارد

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا علیزاده روز سه شنبه در نشست تخصصی موزه و مجموعه داری گیلان افزود: مشارکت بخش خصوصی از جمله اهداف اقتصاد مقاومتی است و گام های نخست در این زمینه برداشته شده است.
وی اظهار کرد: ۲۰ موزه در گیلان فعال است که از این تعداد تنها پنج موزه زیر پوشش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد.
علیزاده با اشاره به این موضوع که مجموعه میدان شهرداری رشت می تواند تبدیل به مجموعه موزه های پست و هنر های معاصر شود ، ادامه داد: می بایست با هم افزایی سازنده در استان، فضای فرهنگی در حوزه میراث و موزه داری را تقویت کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان نیز در این نشست مطرح کرد: موزه محل آرامش و بازتاب زندگی گذشتگان است اما متاسفانه در گیلان موزه ای در خور غنای تاریخ و فرهنگ این سرزمین وجود ندارد.
کیوان محمدی با انتقاد از اینکه در حفظ آثار و میراث گذشتگان خوب عمل نکرده ایم، افزود: هزاران سال پیش جام مارلیک در این سرزمین خلق می شد اما امروزدر مقایسه با هنر جدید دچار یاس می شویم حال اینکه برای دیدن هویت و اصالت خود می بایست به موزه های برتر جهان سفر کنیم.
وی ادامه داد: موزه ها منجر به هویت بخشی جوانان می شوند و امروز تنها راه پیشگیری از بحران هویت شناخت ریشه ، فرهنگ و اصالتمان است.
وی با بیان اینکه باید اختصاص بودجه به فرهنگ در اولویت باشد، اضافه کرد: متاسفانه این موضوع در کشور ما برعکس است و فقدان تخصص گرایی و پویایی در موزه ها را شاهد هستیم.
نشست علمی – تخصصی موزه و مجموعه داری در گیلان با حضور جمعی از مدیران و مجموعه داران استانی و کشوری با رویکرد حمایت از مجموعه داران بخش خصوصی در محل پژوهشکده گیلانشناسی برگزار شد.
خبرنگار: ضامن ** انتشاردهنده:کبیری
۱۸۸۱/۲۰۰۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


موزه و موزه داری


گیلان