اخبار گردشگری

تمایل پاپ فرانسیس برای سفر به ارومیه

سید محمد صالحی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اهمیت کلیسای ننه مریم ارومیه برای پژوهشگران مرکز مطالعات اروپا، اظهار کرد: طبق اعلام معاون پژوهشی مرکز تحقیقات مشترک اتحادیه اروپا /واحد رم/، این کلیسا پس از بیت لحم /زادگاه عیسی (ع)/ و کلیسای ‘ اورشلیم ‘، سومین مکان مقدس برای مسیحیان جهان است.
وی افزود: طبق بررسی های انجام شده از سوی اروپا احتمال می رود یکی از سه بشارت دهنده زرتشتی حضرت مسیح در کلیسای ننه مریم ارومیه مدفون باشد که این موضوع برای مسیحیان بسیار حائز اهمیت است.
وی آذربایجان غربی را دارای ظرفیت های ویژه گردشگری دانست و گفت: با توسعه گردشگری دینی در این استان می توان اقتصاد منطقه را متحول کرد.
صالحی با تاکید بر اینکه نباید نگاه امینتی به حوزه گردشگری وجود داشته باشد، اظهار کرد: در دنیایی که همزیستی مسالمت آمیز در اولویت قرار دارد، باید به دنبال توسعه گردشگری بود.
به گزارش ایرنا سرزمین معروف به رنگین کمان اقوام و ادیان سالهاست که در مرکز شهر ارومیه این کلیسای تاریخی را حفظ کرده است و هر یکشنبه آشوریان برای ادای فرایض دینی به این کلیسا می آیند؛ کلیسایی که یک ظرفیت گردشگری برای مسیحیان جهان به شمار می رود.
کلیسای ننه مریم که به شرق آشور نیز شهرت دارد در خیابان خیام ارومیه و در محوطه ای بزرگ قرار گرفته و در سالیان متمادی یک محوطه جدید برای کلیسا و یک برج جدید نیز در کنار آن احداث شده است.
این کلیسا یکی از آثار بی نظیر تاریخی آشوریان ارومیه بوده که در ۲۲ آبان ۱۳۹۲ به شماره ۱۶۴۹در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
دفن اموات در قرون گذشته در این محل صورت می گرفت و تا چند سال پیش کاملا پوشیده از سنگ قبر بود؛ هنوز هم تعدادی قبر در پشت ساختمان کلیسای نوساز و داخل کلیسای قدیمی ننه مریم باقی مانده است.
این بنا در طی قرون مختلف مرمت و تعمیر شده ولی بافت اصلی آن دست نخورده باقی مانده و کلیه تعمیرات نیز بر روی بنای اولیه انجام شده است.
طبق روایت ها و منابع تاریخی آشوری ها، این بنای مذهبی یکی از قدیمی ترین و مهمترین کلیساهای جهان است زیرا بر اساس متون تاریخی سه نفر از موبدان زرتشتی که ولادت حضرت عیسی(ع) را پیش بینی کرده بودند، بعد از عزیمت به اورشلیم و آگاه شدن از تولد پیامبر الهی و مراجعه به ارومیه این مکان را که قبلا آتشکده بوده تبدیل به کلیسا کرده اند و این کلیسای از ابنیه های قرن اول مسیحی محسوب می شود.
وجود دومین کلیسای جهان در ارومیه و در میان انبوهی از جمعیت مسلمان، نشان از وحدت اقوام و ادیان و یکپارچگی آنان در طول سالیان متمادی در این منطقه دارد و تبلیغات گسترده برای جذب گردشگران خارجی در این اثر تاریخی ضروری است.
پاپ فرانسیس با نام اصلی خورخه ماریو برگولیو رهبر سریر مقدس، حکومت مرکزی کلیساهای کاتولیک جهان، است؛ وی از سال ۱۹۹۸ میلادی بعنوان سراسقف بوئنوس آیرس به خدمت پرداخت و در سال ۲۰۰۱ میلادی مقام کاردینالی را از پاپ ژان پل دوم دریافت کرد
‘ برگولیو’ در سال ۲۰۱۳ میلادی به جای ‘ بندیکت شانزدهم ‘ به عنوان پاپ انتخاب شد و لقب فرانسیس را برای خود برگزید.
۳۲۱۴/۳۰۷۲
** خبرنگار: شاهین سپهراد ** انتشار: علیرضا فولادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


کلیسا ننه مریم


پاپ فرانسیس


ارومیه